W konkursie na projekt dziedzińca - lapidarium w Muzeum Warszawy poszukiwano najlepszej pod względem funkcjonalnym, architektonicznym i eksploatacyjnym koncepcji architektonicznej zadaszenia i aranżacji przestrzeni opracowania.
Architekci i studenci architektury zostali zaproszeni do zaprezentowania swoich umiejętności, kreatywności i wiedzy w pracach konkursowych zgodnych z wytycznymi i założeniami budżetowymi Organizatora. Koncepcje Uczestników konkursu miały spełniać m.in. funkcję reprezentacyjną jako foyer Muzeum oraz przestrzeni dla organizacji zdarzeń jak np.: obsługa ruchu zwiedzających, spotkania związane z otwarciem wystaw czasowych, seminaria i konferencje naukowe, koncerty kameralne.
Z uwagi na wielofunkcyjność dziedzińca-lapidarium Organizator konkursu zalecił elastyczność elementów zagospodarowania oraz ich wzajemnych relacji, umożliwiająco zarządzanie przestrzenią w zależności od potrzeb. [AK]
Do udziału w Konkursie zostało zakwalifikowanych 52 Uczestników. Złożono 18 opracowań.
ARE Stiasny/Wacławek
are.com.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Praca otrzymuje I nagrodę za wnikliwa analizę historycznego założenia i jego twórcze rozwinięcie, a także za niezwykle konsekwentną realizację pierwotnej idei projektowej zarówno w warstwie programowej, konstrukcyjnej, materiałowej i prezentacji wizualnej. Praca odznacza się wysoką kulturą graficzną kreującą nastrój przyszłego wnętrza przez wzbogacenie go o jednoznacznie współczesny znak. Jest przy tym prosta i skromna co Sąd konkursowy uznaję za zaletę. Zaproponowane rozwiązanie łączy w sobie w harmonijny sposób silną, jednoznacznie wyrażoną współczesnym językiem ideę baldachimu nad dziedzińcem z wieloplanową i nieregularna kompozycją historycznych dziedzińców, odnajdując w nich i wydobywając ukryte piękno i wartości.
Mateusz Tański
mateusz-tanski.com
Uzasadnienie wyboru pracy:
Sąd zauważył oryginalne i śmiałe rozwiązanie przestrzeni dziedzińca jako kolejnego muzealnego wnętrza. Autorzy pracy odważnie podeszli do zastanej substancji zabytkowej i wobec jej skomplikowania podjęli próbę stworzenia z dziedzińca wnętrza architektonicznego o możliwie spójnym i jednorodnym charakterze. Przestrzeń ta dzięki proponowanym w koncepcji rozwiązaniom jest nie tylko bardzo spójna estetycznie, ale i łatwa do rearanżacji. Sąd docenił także interesujące nawiązanie do zabytkowych kamienic jakim w koncepcji jest układ drewnianych belek, mieszczących również źródło światła.
BBGK Architekci
bbgk.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Wyróżnienie za oryginalny pomysł wprowadzenia jako zadaszenie dziedzińca stalowej konstrukcji w postaci ażurowego ustroju tarczowo-rusztowego naśladującego od wnętrza formę sklepienia krzyżowego.
STUDIO PZ Paweł Zaremba
Uzasadnienie wyboru pracy:
Praca otrzymuje Wyróżnienie za: niekonwencjonalną propozycję zadaszenia, w której płynna forma przekrycia, kształtowanego z prostokątnych szklanych paneli, przenika przez ortogonalną przestrzeń dziedzińca, podkreśloną rygorystycznym rysunkiem kwadratów podziału posadzki; próbę połączenia otwartej przestrzeni bramy z zielonym patio przy kamienicy Nowomiejska 10.