I nagroda 20 000 zł
Jędrak-Kościesza pracownia projektowa
jedrak-kosciesza.com
Autorzy:
Karina Jędrak-Kościesza
Uzasadnienie wyboru pracy:
Bardzo kameralny budynek, w skali budynków sąsiednich. Podział na dwie części o różnym wyrazie architektonicznych korzystnie wpasowuje się w kontekst sąsiedniej niewysokiej zabudowy. Prawidłowo rozwiązana funkcja, szczególnie części głównej sali teatralnej. Warto podkreślić oszczędne rozwiązania budowlano-architektoniczne wpływające na utrzymanie wielkości budżetu inwestycji. Po długich dyskusjach i rozważaniach Sąd stwierdził również, że jest to praca, która daje największe możliwości usunięcia jej niedoskonałości, zauważonych przez Sędziów w trakcie obrad. Wprowadzenie koniecznych zmian nie zmieni jednocześnie założeń koncepcji, a wymienione przez sędziów problemy zostaną w ten sposób wyeliminowane bez szczególnych komplikacji.
Uwagi, wnioski i zalecenia:
- Ze względu na kameralność rozwiązania forma obiektu nie kojarzy się na pierwszy rzut oka z budynkiem instytucji kultury. Należy rozważyć, w jaki sposób można zapewnić taką identyfikację w przestrzeni publicznej, zwłaszcza od strony ul. Warszawskiej, jako drogi tranzytowej i jako takiej obsługującej w dużej części osoby niezwiązane z powiatem legionowskim.
- Zgodnie z opisem koncepcji plac wejściowy ma umożliwiać organizację wydarzeń. Główne wejście do budynku od strony ul. Wysockiego jest jednak do tego celu za małe, zwłaszcza przy uwzględnieniu dwukondygnacyjnych skrzydeł składających się na całość obiektu i konstrukcję podcienia. Z kolei przestrzeń przed elewacją budynku nie tworzy wnętrza urbanistycznego. Należy rozważyć sposoby zaradzenia temu problemowi.
- Zgodnie z opisem koncepcji duże powierzchnie szklane mają otwierać budynek na zewnątrz i intrygować obserwatorów wydarzeniami mającymi miejsce wewnątrz. Z tego punktu widzenia kontrowersyjny jest pomysł zlokalizowania dużego tarasu na poziomie +1 części zawierającej główną salę wielofunkcyjną. Ta część budynku będzie się przedstawiała od strony ul. Warszawskiej, jako ciemna i pozbawiona okien – co dla osób przejeżdżających nie będzie żadnym magnesem. Należy rozważyć rezygnację z tarasu na rzecz zaprojektowania w jego miejscu określonych funkcji (przykładowo przestrzeni spotkań, przestrzeni coworkingowej, itd.).
- Budynek w niedostatecznym stopniu jest połączony z terenem na poziomie parteru. Za minimum należy uznać rozwiązanie umożliwiające w porze letniej w przypadku wydarzeń plenerowych wyjście klubokawiarni artystycznej na zewnątrz budynku.
- Zbyt małe foyer dolne. Należy rozważyć pełne podpiwniczenie części z główną salą wielofunkcyjną. Wówczas możliwe byłoby przedłużenie reprezentacyjnej klatki schodowej do poziomu -1, wykorzystanie uzyskanej powierzchni foyer dolnego, jakododatkowej przestrzeni wystawienniczej a także przeprojektowanie klatki schodowej 0.21 (ewentualnie jej likwidacja).
- W przedstawionym rozwiązaniu zascenie pełni w praktyce rolę kieszeni tylnej umożliwiającej również pogłębienie pola gry scenicznej. Należy, zatem rozważyć, czy nie jest zasadne zmniejszenie głębokości sceny i zwiększenie dzięki temu liczby miejsc na widowni głównej sali wielofunkcyjnej.
- Brak jest w projekcie wskazanej w programie funkcjonalnym sali prób pełniącej jednocześnie funkcję garderoby zespołowej. Wymaga to wyjaśnienia.
- Biblioteka jest rozwiązana zbyt oszczędnie. Szacunkowe przeliczenie długości wrysowanych regałów pokazuje, że zmieści się na nich znacznie mniejsza liczba książek niż wymagane programem funkcjonalnym 50 tys. książek (25 tys. książek w wolnym dostępie i 25 tys. w magazynie), zwłaszcza, że umieszczenie magazynu pod schodami w sposób naturalny ogranicza możliwość wstawienia regałów przesuwnych. Rozwiązaniem może być przykładowo inna aranżacja przestrzeni, powiększenie powierzchni antresoli, powiększenie powierzchni całego budynku bez powiększania powierzchni zabudowy poprzez zmniejszenie szerokości podcienia.
- Zarówno przed biblioteką, jak i przed małą salą wielofunkcyjną brak wyodrębnionej przestrzeni umożliwiającej zawieszenie ubrania, czy pozostawienie podręcznego bagażu. Jest to szczególnie istotne wobec niewielkiej powierzchni przedsionka wejścia do budynku rozwiązanego, jako łącznik między oboma budynkami. Należy rozważyć poszerzenie przedsionka i zlokalizowanie w nim podręcznej szatni/szafek depozytowych.
- Kompleks pracowni sztuk plastycznych nie jest powiązany z przestrzenią magazynową, co jest tym bardziej problematyczne, że przestrzeni takiej nie ma na całym piętrze. Należy rozważyć, czy przestrzeń taka nie powinna się znaleźć w pomieszczeniu 1.15. W przypadku decyzji o pełnym podpiwniczeniu części z główną salą wielofunkcyjną studio nagrań – wraz z nieprzewidzianym w obecnej koncepcji magazynem mógłby zostać zlokalizowany pod przestrzenią kawiarni artystycznej. Dodatkowo wyjaśnienia wymaga to, czy studio nagrań jest w stanie pełnić rolę pracowni muzycznej (nauka emisji głosu, nauka gry na instrumentach, próby kameralnych zespołów muzycznych)
- Kompleks pracowni sztuk plastycznych nie ma przewidzianego podłączenia do infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, co jest niezbędne ze względu na zajęcia przewidziane tam do prowadzenia.
- Nie zostało wskazane, która z sal ma pełnić uzupełniająco rolę sali tanecznej.
- Należy rozważyć bardziej niezależne wejście do pomieszczeń coworkingowych – z ewentualnym niezależnym małym hallem wejściowym.
- Dostęp do sanitariatu osób niepełnosprawnych przy głównym foyer zdecydowanie niekomfortowy. Należy rozważyć jego zlokalizowanie w obecnym bloku, ale jako dostępnego bezpośrednio z przestrzeni 0.15.
- Należy umożliwić otwieranie części bardzo dużych okien albo wprowadzić ich podział na część stałą i otwieraną.
- Należy dokonać przeliczenia liczby miejsc parkingowych zgodnie z wymaganiami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i przemyśleć ich lokalizację. Ich obecne umiejscowienie od strony ul. Warszawskiej jest problematyczne z punktu widzenia komunikacyjnego. Należy rozważyć czy jest możliwe zlokalizowanie miejsc od strony ul. Wysokiego bez utraty walorów koncepcji.
- Warto rozważyć możliwość takiego zaprojektowania obiektu, aby było możliwe etapowanie budowy (etap I – część obejmująca bibliotekę, część II – część obejmująca główną salę wielofunkcyjną).
więcej