W konkursie na opracowanie koncepcji siedziby Muzeum Książąt Lubomirskich we Wrocławiu poszukiwano propozycji, które w sposób czytelny przedstawią idę architektoniczną i zagospodarowania terenu na etapie studialnym, a następnie rozwiną rozwiązania urbanistyczno-architektoniczne zgodnie z wytycznymi funkcjonalno-użytkowymi na etapie realizacyjnym.
W I Etapie konkursu architekci i studenci architektury zostali zaproszeni do zaprezentowania swoich umiejętności, kreatywności i wiedzy w pracach konkursowych przedstawiających szkicową dyspozycję przestrzenno-programową, pokazującą strukturę budynku zgodnie z wytycznymi funkcjonalno-użytkowymi; koncepcję zagospodarowania terenu, prezentującą zasady kształtowania architektoniki obiektu w kontekście otoczenia; obsługę komunikacyjną założenia; schematy funkcjonowania przestrzeni ekspozycyjnych (wariantowość rozwiązań) oraz ewentualną możliwość połączenia projektowanej przestrzeni Muzeum z istniejącym budynkiem gmachu głównego Zakładu Narodowego im. Ossolińskich.
W II Etapie Organizator Konkursu wskazał na rozwinięcie projektów o szczegółowe wytyczne funkcjonalno-użytkowe: szczegółową koncepcję zagospodarowania terenu wraz z infrastrukturą komunikacyjną; wariantowe rozwiązania kształtowania przestrzeni ekspozycyjnych Muzeum, w tym ekspozycję modelu Panoramy Dawnego Lwowa.
Na obu Etapach Konkursu zaproponowane koncepcje miały spełniać w sposób optymalny oczekiwania co do rozwiązań przestrzennych, architektonicznych, programowych, funkcjonalnych oraz założenia ekonomiczne. [AK]
W I Etapie Konkursu złożono 104 opracowania. Do II Etapu zaproszono 6 Uczestników, z których wszyscy złożyli prace.
Materiały zostały opublikowane dzięki uprzejmości i za zgodą Organizatora Konkursu.
WXCA
wxca.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Jury przyznało 1. Nagrodę za wrażliwość i czytelny gest architektoniczny. Propozycja umiejscowienia muzeum w obiekcie o typologii miejskiej rezydencji. Odwołuje się do początków muzealnictwa i tradycji mecenatu. Zaproponowano budynek ponadczasowy, łączący nowoczesność z archaicznością dobrze wpisujący się w miejski kontekst. Organizacja przestrzeni opiera się na przestrzeniach amfiladowych wnętrz, definiując w ten sposób zarówno przestrzenie publiczne, jak również przestrzeń wystawienniczą. Masywność i materialność budynku sprzyjać będzie funkcji muzealnej ale również daje szansę na stworzenie optymalnych warunków klimatycznych wnętrz bez potrzeby stosowania nadzwyczajnych środków technicznych.
Maciej Popławski Pracownia
p2pa.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Nagrodę przyznano za czytelność struktury architektonicznej, będącej wynikiem wielowątkowych analiz. Na szczególną uwagę zasługuje projekt dwukondygnacyjnego holu stanowiącego atrakcyjną przestrzeń publiczną. „Promenada architektoniczna” łączy najbardziej charakterystyczne kadry widokowe przestrzeni budynku i miejskiego otoczenia. Rozwiązanie funkcji muzealnych świadczy o dobrym odczytaniu intencji zamawiającego. Pomysłowe rozwiązanie prezentacji makiety Lwowa. Atutem jest duża i funkcjonalna sala audytoryjna.
Heinle, Wischer und Partner Architekci
heinlewischerpartner.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Nagrodę przyznano za czytelność generalnych podziałów i dyspozycji przestrzennych, które w połączeniu z prostym układem konstrukcyjnym stworzyły kompozycję elastyczną, podatną na zmiany. Otwarta struktura pozwala na skorygowanie niedoskonałości funkcjonalnych.
Dorota Tokarska, Jesus J. Ruiz Alonso
Uzasadnienie wyboru pracy:
Uwagę Sądu Konkursowego zwróciła klarowna dyspozycja planu, dobrze rozwiązana propozycja holu wejściowego. Za trafne uznaje się podjęcie próby kształtowania naturalnego klimatu wnętrz oraz interesujący sposób wprowadzenia światła dziennego do budynku. Jednak sposób skomunikowania sali konferencyjnej z holem muzeum, brak odpowiedniej wielkości foyer oraz nieczytelny układ konstrukcyjny poważnie obniżają wartość pracy. Trzy kondygnacje podziemne są poważnym problemem budżetowym i technologicznym. Wybór materiału fasadowego budzi wątpliwości wizerunkowe i ekonomiczne.
BBGK Architekci
bbgk.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Uwagę Sądu Konkursowego zwróciła czytelna dyspozycja planu zbudowanego z czterech skrzydeł zorganizowanych wokół wewnętrznego dziedzińca, zaprojektowanego jako rozszerzająca się ku górze ekspresyjna klatka schodowa. Układ komunikacji w budynku nie rozwiązuje prawidłowo ewakuacji. Brak jest spójności pomiędzy formą a detalem klatki schodowej oraz pomiędzy strukturą budynku a projektem elewacji.
M.O.C. Architekci
mocarch.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Rzeźbiarska forma budynku, uchylająca się ku dołowi pozwala na kontakt foyer z najbliższymi ulicami i budynkiem Ossolineum. Niekonwencjonalny i czytelny układ funkcjonalno-przestrzenny. Dobra interpretacja potrzeb odmiennych grup użytkowników. Ekspresyjna forma osiągnięta środkami wymagającymi dużego zaawansowania technologicznego i budżetu.