Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie planuje wykonanie dwóch wolnostojących pawilonów, funkcjonalnie i komunikacyjnie połączonych z budynkiem Oranżerii i przywrócenie jej oryginalnej funkcji ekspozycji głównie doniczkowych drzew cytrusowych, w połączeniu ze stałą wystawą oryginalnych, XVIII-wiecznych rzeźb ogrodowych Redlera i Siegwitza. Ponadto przez wschodni pawilon prowadzić będzie całoroczne wejście do Oranżerii. Dlatego w pawilonie tym konieczne jest stworzenie przestrzeni informacyjno-recepcyjnej dla turystów, zwiedzających ogrody i Oranżerię, oraz dla uczestników programów edukacyjnych Muzeum i specjalnych zdarzeń kulturalnych.
Przedmiotem konkursu było zaprojektowanie wschodniego pawilonu z rozbudowaną funkcją toalety publicznej. Konkurs skierowany był do studentów architektury oraz młodych architektów. [AK]
W konkursie złożono 101 opracowań.
Materiały zostały opublikowane dzięki uprzejmości i za zgodą Organizatora Konkursu.
Dominik Pierzchlewicz, Kuba Zajusz, Tomasz Bachórz
Uzasadnienie wyboru pracy:
Grand Prix konkursu KOŁO „Projekt Łazienki 2022” oraz nagrodę specjalną za najlepiej zaprojektowaną toaletę publiczną zgodną z zasadami projektowania uniwersalnego otrzymał projekt „SUBTILITAS”. Zdaniem jury pracę wyróżnia dobre wpisanie w kontekst zabytkowego otoczenia z poszanowaniem walorów zabytkowej Oranżerii. Nowoprojektowany pawilon odsuwa się od budynku historycznego i jednocześnie stanowi element łączący wizualnie z istniejącymi szklarniami. Ściana Oranżerii włączona do foyer pawilonu może stanowić efektowne tło dla ekspozycji rzeźb. Pozytywnym elementem rozwiązania jest umieszczenie całości programu użytkowego na parterze. Blok toalet jest umieszczony czytelnie, lokalizacja toalet przystosowanych dla osób z niepełnosprawnościami jest klarowna i równorzędna. Dostęp do pomieszczeń sanitarnych zapewnia pożądaną intymność.
Krzysztof Krakówko
Uzasadnienie wyboru pracy:
Wyróżnienie I stopnia oraz nagrodę specjalną za projektowanie w duchu zrównoważonego rozwoju i wykorzystanie materiałów odnawialnych oraz przyjaznych dla środowiska, zastosowanie źródeł energii odnawialnej, projektowanie rozwiązań mających na celu zmianę nieekologicznych zachowań mieszkańców i turystów, przyznano za koncepcję ,,wKOŁO pawilonu”. Jury doceniło zaakcentowany związek z dawnym i obecnym zapleczem ogrodniczym w historycznym parku, nie kolidującym z zasadą funkcjonalnego wyodrębnienia i zabytkową Oranżerią w świetle dnia i przy sztucznym oświetleniu. Zaprojektowane elewacje są bezpieczne dla ptaków, przesuwane panele dają możliwości w kształtowaniu wyrazu architektonicznego i regulowania termicznego. Kształtują otoczenie przez utworzenie boskietów i ich pomieszczeń ogrodowych obok pawilonu. Ekologiczne walory uzasadniają: estetyka pawilonu oraz środowiskowe nawiązania formalno-ideowe.
Adrianna Barłóg, Stanisław Borys, Witold Budzyński, Antoni Figiel, Mateusz Dziuba, Agnieszka Gajewska
Uzasadnienie wyboru pracy:
„Ogród Hesperyd – Projekt Pawilonu Wschodniego Oranżerii Króla Jana III w Wilanowie” – praca zwróciła uwagę jury unikalnym pomysłem aranżacji przestrzeni toalet poprzez wprowadzenie elementów zieleni. W projekcie uwzględniono aspekt ekologiczny w postaci gromadzenia deszczówki w pomieszczeniach podpiwniczenia. Szklane elewacje w odpowiedniej proporcji korelują z przestrzenią ogrodową i przede wszystkim respektują dostojność architektoniczną budynku Oranżerii. Projekt cechuje prostota układu funkcjonalnego, co zapewnia swobodny dostęp dla osób z niepełnosprawnościami. Celnie użyto też szlachetnych materiałów.
Izabela Maciejewska-Gałaś, Izabela Osiak, Karolina Wilgucka-Burzyńska
Uzasadnienie wyboru pracy:
Projekt „NOWE KOŁO STAREGO”, został wyróżniony za bardzo dobrze wpisanie się w kontekst sąsiadujących z nim założeń parkowych i klasycznej zabudowy. Ażurowość konstrukcji poprzez prawie dosłowne odwzorowanie klasycystycznej elewacji oranżerii, kolumnowego portyku, łukowych nadproży okiennych, wertykalnych pilastrów i horyzontalnych gzymsów stanowi coś w rodzaju instalacji artystycznej. Konstrukcja pawilonu stanowiąca, sama w sobie, wartość architektoniczną i estetyczną, nawiązuje bezpośrednio do pawilonów ogrodowych i pergoli spotykanych w historycznych włoskich i francuskich założeniach ogrodowych.
Malwina Bednarz, Ruben Mejias Garcia
Uzasadnienie wyboru pracy:
Projekt ,,XXI • GALERIA NATURY”. Jury doceniło pracę za wpisanie się w kontekst otoczenia, nie niszcząc substancji wizualnej parku. Wykorzystane materiały i technologie spełniają wymogi stawiane proekologicznemu podejściu do rozwiązań architektonicznych, dzięki czemu projektowany element staje się uniwersalnym. We wnętrzach pojawiają się elementy roślinne, nawiązujące do funkcji budynku Oranżerii. Jednak nie stanowią one bezpośredniego przeniesienia sposobu eksponowania rośliny w historycznych oranżeriach. Jest to nowa, współczesna interpretacja obecności rośliny we wnętrzu.
Jakub Wichtowski, Magdalena Burdajewicz, Marta Drgas, Mikołaj Gruszczyński, Jan Zieliński
Uzasadnienie wyboru pracy:
Koncepcja ,,Pawilon Oranżeria”. Odniesienia do architektury istniejącego budynku są zrealizowane w sposób subtelny, ale zarazem zwracający uwagę odbiorcy. Dwa monolity o formie będącej twórczą interpretacją motywu łuku – charakterystycznego elementu fasad zabytku, stanowią konstrukcję obiektu, a zarazem nadają mu tożsamość. Wokół nich zbudowana została funkcjonalność wnętrza.
Praca została dodatkowo wyróżniona za projekt wnętrz, doceniając zarówno czytelny charakter organizacji przestrzennej, jak i walor wizualny przestrzeni, ukazujący wrażliwość autorów.
Maria Hofman, Alicja Sutkowska, Mikołaj Szewko, Katarzyna Karczewska
Uzasadnienie wyboru pracy:
Szansę na wybranie najlepszego projektu mieli także internauci – najwięcej ich głosów otrzymał projekt „KOŁO OGRODÓW”.