"Przedmiotem konkursu jest koncepcja architektoniczna budynku Teatru Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie wraz z zagospodarowaniem terenu. [...] Organizator oczekuje od Uczestników konkursu przedstawienia koncepcji obiektu odpowiadającego współczesnym wymaganiom stawianym funkcji teatralno-operowej, stworzonego z poszanowaniem krajobrazu i kontekstu urbanistycznego, nowoczesnego i oddającego w swoim wyrazie architektonicznym ponadczasowość sztuki operowej. [...] Teren opracowania konkursowego zlokalizowany jest w Warszawie i ograniczony ul. Myśliwiecką, Kanałem Piaseczyńskim, kanałem Stawu Łazienkowskiego oraz budynkiem Ermitażu Łazienek Królewskich wraz z otaczającą go zielenią."
Maksymalny planowany koszt realizacji inwestycji - 250 000 000 zł brutto
Maksymalny planowany koszt wynagrodzenia projektanta - 25 000 000 zł brutto
W pierwszym etapie opracowania złożyło 33 Uczestników na 39 zakwalifikowanych do udziału w Konkursie. Do drugiego etapu zaproszono 6 Uczestników, z których wszyscy złożyli prace konkursowe.
Materiały opublikowane dzięki uprzejmości i za zgodą Organizatora Konkursu.
Stelmach i Partnerzy
spba.com.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Praca proponuje budynek o zwartej bryle, o rzucie trapezu wpisanym w kształt terenu lokalizacji. Wielowarstwowe elewacje o znacznej miąższości dematerializują granicę między zewnętrzem a wnętrzem obiektu, integrując go z parkowym otoczeniem. Trójwymiarowy model metaforycznego lasu, użyty dla kształtowania tektoniki budynku nadaje indywidualny charakter gmachowi Polskiej Opery Królewskiej i tworzy nowy znak w przestrzeni.
APA Wojciechowski
apa.com.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Przedstawiona propozycja to prostopadłościenna, niemal symetryczna bryła o wysokości 11,41m, ustawiona na osi Pałacu na Wodzie. Bryłę zwieńczono 18-metrową wieżą sceniczną wbudowaną w układ pergoli przesłaniających tarasy dachowe. Również układ funkcjonalno-przestrzenny zbudowano wzdłuż tej samej głównej osi w sekwencji od foyer, poprzez salę dla 355 widzów, scenę z kieszeniami oraz tak zwaną agorę. W ten sposób budynek otwarto zarówno na parkową stronę południową, jak i na stronę północną zwróconą ku Kanałowi Piaseczyńskiemu.
Restudio Jacaszek Architekci, Restudio Architektury Rafał Jacaszek
restudio.com.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Choć koncepcja oparta jest w swej warstwie źródłowej na założeniach geometrii barokowego parku przewidzianego niegdyś do realizacji w tej części Łazienek Królewskich, to efekt formalny jest abstrakcyjny, wręcz surrealistyczny. Projekt charakteryzuje się współczesną formą, a swym kształtem wpisuje w zastany kontekst miejsca, uzupełniając go i wzbogacając. Autorzy postawili na architekturę pawilonowo-parkową, „lekką” i wyrazistą. Uformowanie planowanego budynku Polskiej Opery Królewskiej jest delikatne, szlachetne i nie konkuruje z klasycystyczną architekturą istniejących obiektów historycznych.
WXCA
wxca.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Praca dzieli zadany program funkcjonalny na trzy prostopadłościany, zmniejszając skalę interwencji projektowej w obrębie działki lokalizacji. Kubiczne kształty, o powściągliwym wyrazie formalnym i detalu architektonicznym tworzą zespół odrębnych obiektów i generują nowe relacje przestrzenne. Konsekwencją przyjętego archetypu przestrzennego są funkcjonalne niedogodności związane z umieszczeniem znacznej części programu pod powierzchnią terenu, utrudniające użytkowanie obiektu zgodnie z jego celem i przeznaczeniem.
Dedeco, Nagata Acoustics International, Schmidt Hammer Lassen Architects
dedeco.pl, nagata-i.com, shl.dk
Uzasadnienie wyboru pracy:
Praca proponuje realizację pięciokondygnacyjnego obiektu (w tym dwie kondygnacje podziemne) o wysokości 13 m (komin 18 m) z umieszczoną centralnie sceną i widownią o powierzchni 472 m kw., usytuowaną w południowej części obiektu. Salę prób przewidziano na poziomie 0 w północno-wschodniej części budynku, zaś po-mieszczenia biurowe – na trzeciej kondygnacji z dostępem do światła dziennego. Do budynku przewidziano wejścia o różnych funkcjach z każdej strony, jednak te przeznaczone dla publiczności, wraz z foyer i szatnią, zlokalizowano od strony ul. Myśliwieckiej, zaś obsługę transportową – od strony Kanału Piaseczyńskiego. Po-wierzchnia użytkowa budynku wynosić ma 9.273 m kw., co stanowi 55% jego po-wierzchni całkowitej; powierzchnia zabudowy obejmuje 32% terenu opracowania konkursowego, zaś powierzchnia zieleni w gruncie – 50%.
AMC – Andrzej M. Chołdzyński
amcholdzynski.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Praca lokuje obiekt teatru pod ziemią, w odkrywczy sposób pozostawiając jako nadziemne bryły/formy o symbolicznych, kulturowo kształtach: