W konkursie na opracowanie koncepcji architektonicznej mostu pieszo–rowerowego łączącego brzegi Wisły w Warszawie poszukiwano projektu najlepszego pod względem architektonicznym, wizualnym, użytkowym, komunikacyjnym i ekonomicznym. Architekci i studenci architektury zostali zaproszeni do zaprezentowania swoich umiejętności, wiedzy i kreatywności w pracach konkursowych zgodnych z wytycznymi w zakresie komunikacji oraz gospodarki wodnej - poza rozwiązaniami w zakresie konstrukcji mostu, koncepcja musiała też proponować sposób sprawnego skomunikowania przyczółków mostu z istniejącymi i projektowanymi szlakami komunikacyjnymi po obu stronach rzeki.
Organizator konkursu wskazał na wymaganie wysokiej jakości architektury projektu, również w zakresie detalu. Most miał wpisywać się w pejzaż miasta oraz stanowić jego rozpoznawalny element poprzez uwzględnienie nowatorskiej myśli architektonicznej nadającej obiektowi niepowtarzalność i oryginalność. Jednocześnie należało zwrócić uwagę na istniejące kierunki widokowe, konstrukcja mostu miała ingerować w panoramę miasta w sposób przemyślany i harmonizujący .
W zakresie fuknconalnym postawowym zadaniem konkursowym było umożliwienie sprawnej przeprawy pieszo-rowerowej pomiędzy prawo- i lewobrzeżną częścią Warszawy. Ponadto należało też zapewnić pełną dostępność mostu dla osób o ograniczonej mobilności oraz uzględnić możliwość utworzenia pltform widokowych, w szczególności z przyczółku na prawym brzegu Wisły. [AK]
Materiały zostały opublikowane dzięki uprzejmości i za zgodą Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m. st. Warszawy.
Schuessler-Plan Inżynierzy
schuessler-plan.de
Uzasadnienie wyboru pracy:
Zwycięska praca nagrodzona została za powściągliwą i niezwykle elegancką formę, doskonale wpisującą się w pejzaż tej części miasta. Autorzy pracy zachowując oryginalny i niepowtarzalny wygląd przeprawy, nie starają się jednocześnie konkurować z charakterystycznymi obiektami zlokalizowanymi w sąsiedztwie mostu. Pracę cechuje wysoka jakość architektury, również w zakresie detalu. Zwycięska koncepcja, na tle innych rozwiązań konkursowych, daje największe nadzieje na sprawną i efektywną realizację przeprawy.
Anna Jach, Zuzanna Krzyżanska, Anatoni Keszycki , Schnetzer Puskas International AG
annajach.ch, schnetzerpuskas.com
Uzasadnienie wyboru pracy:
Praca doceniona za wypracowanie sprawnego systemu połączeń komunikacyjnych na obu brzegach rzeki. Obiekt dobrze wpisuje się w panoramę miasta, po zmroku urzekając atrakcyjną iluminacją. Organiczna forma przeprawy, choć stara się wytworzyć bliski kontakt użytkownika z przyrodą i rzeką, to jednak właściwsza byłaby dla trenów mniej zurbanizowanych. Wątpliwości budzą również przyjęte rozwiązania konstrukcyjne.
DWAA Architekci
dwaa-architekci.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Zaletą pracy jest prostota i czystość formy, która efektownie kontrastuje z dzikością prawego brzegu Wisły. Jury doceniło również pomysł wytworzenia przestrzeni publicznej na płycie mostu. Rozwiązania atrakcyjne z punktu widzenia użytkownika mostu wiążą się jednak z dużymi kosztami realizacji obiektu. Zdaniem sądu ruch pieszy na moście powinien mieć charakter plenerowy, w związku z tym stosowanie niewygodnej klatki schodowej wydaje się działaniem nieodpowiednim.
Joanna Jędruś-Cabrera, EOVASTUDIO , GmásP
eovastudio.com, gmasp.es
Uzasadnienie wyboru pracy:
Praca w przemyślany sposób tworzy przestrzeń publiczną. W odgięciach konstrukcji amfiteatralny układ zapewnia schronienie od wiatru, zachęcając do pozostania i obserwowania widoków zarówno na Stare Miasto, jak i na Centrum Nauki Kopernik oraz Most Świętokrzyski. Z dalszej perspektywy oryginalność konstrukcji widać w charakterystycznych łukach i asymetrycznych użebrowaniach przywołujących skojarzenia z ogonem legendarnego Bazyliszka. Niestety realizacja konstrukcji wymagałaby bardzo znaczących zmian w formie architektonicznej projektu.
Sud Architekci
sudarchitectes.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Praca proponuje efektowną, ekspresyjną wizję połączenia obu brzegów Wisły. Koncepcja struktury integrującej aż trzy łuki o różnej geometrii tworzy nie tylko nieregularną formę o dużej dynamice, ale i obszerną przestrzeń publiczną na najwyższym poziomie kładki oraz możliwość korzystania z częściowo zadaszonego traktu komunikacyjnego na niższym poziomie.
Słabością propozycji są wysokie koszty realizacji, a przede wszystkim nieuwzględnienie w projekcie konieczności wykonania potężnych fundamentów niezbędnych dla tego typu konstrukcji, dla których brak jest miejsca, w szczególności na lewym brzegu rzeki.
Natalia Wilczak, Małgorzata Wiśniewska, Maria Ceran, Małgorzata Florczak-Puńko
Uzasadnienie wyboru pracy:
Projekt kładki prezentuje wartość dodaną, jaką jest przestrzeń edukacyjna poświęcona miastu Warszawa. Umieszczenie na niższym poziomie linearnego muzeum w kameralnej, osłoniętej przestrzeni stanowić mogłoby alternatywę dla rekreacyjnego i widokowego spaceru, cenną w deszczowe i chłodne dni. Praca o interesującym potencjale ideowym, w rozwiązaniu architektonicznym została jednak zaprezentowana nieco schematycznie
NOKE
nokearchitects.com
Uzasadnienie wyboru pracy:
Wyróżnienie przyznano za wyraz architektoniczny przeprawy przez Wisłę, która przywołuje skojarzenia z architekturą powojennego modernizmu: przystanków warszawskiej linii średnicowej. Chociaż odwołania do tego brakuje w opisie pracy konkursowej, jury doceniło jej „warszawskość” oraz próbę poszukiwań lekkiej formy przy użyciu ciężkiego materiału jakim jest beton.