Przedmiotem Konkursu było opracowanie koncepcji Miejskiego Domu Kultury w obrębie rynku w Mikołowie. Gmina Mikołów planuje pozostawienie istniejącego, historycznego obiektu MDK, znajdującego się w pierzei rynku oraz wyburzenie mniej wartościowych obiektów w głębi kwartału. Dzięki temu zostanie uzyskana przestrzeń na nowoplanowane funkcje, do których należą przede wszystkim: sala widowiskowo-kinowa na 300 osób, sala wielofunkcyjna na 250 osób oraz sala konferencyjna na 100 osób. W obiekcie ma się również znaleźć część biurowa, pracownie i sale taneczno-muzyczne. Oprócz samego obiektu uczestnicy konkursu mieli zaprojektować przestrzeń zewnętrzną na potrzeby koncertów lub kina letniego. Maksymalny planowany łączny koszt wykonania robót budowlanych załadany przez inwestora to 25 000 000 zł. [AK]
W Konkursie złożono 16 opracowań.
Materiały zostały opublikowane dzięki uprzejmości i za zgodą Uczestników Konkursu.
Magdalena Jagoda Architekt
Uzasadnienie wyboru pracy:
Ortogonalną bryłę budynku z cegły i szkła starannie wpisano w kontekst przyległej zabudowy i ukształtowania terenu. Projekt w pełni odpowiada na postawione w konkursie wymagania, właściwie rozmieszczając w bryle obiektu różnorodne funkcje i zapewniając dobre połączenie starej i nowej części domu kultury atrakcyjnymi, o właściwej skali wewnętrznymi przestrzeniami publicznymi. CIekawie zaaranżowano przyległy teren stopniami pokonującymi różnicę poziomów, które wnikają do wnętrza obiektu. Właściwe, centralnie usytuowaną salę widowiskową zaprojektowano z dbałością o walory akustyczne oraz przemyślanym rozdziałem dróg widza, aktorów i obsługi sceny. Duża scena z proscenium oraz sznurownią pozowli na przeprowadzenie nawet wymagających spektakli teatralnych. Zapewniono naturalne oświetlenie sal zajęć.
GIGAarchitekci
gigaarchitekci.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Prosta, charakterystyczna trapezoidalna ceglana bryła budynku, w całości mieści bogaty program funkcjonalny. Jednocześnie nie przytłacza skalą poprzez umiejętne operowanie geometrią skośnych "przycięć" kubatury: na styku z zabudową wokół Rynku i przy zielonym pasażu zejścia w stronę targu. Projektant - mając świadomość znaczenia konkursu dla Organizatora w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań - wskazuje w opisie możliwość wariantowania rozrysowanej wersji poprzez potencjalne ograniczenie programu funkcjonalnego (np. w kontekście właśnie budowanego w sąsiedztwie obiektu Ogniska Pracy Pozaszkolnej o zbliżonej funkcji).
W projekcie właściwie połączono nową i starą część domu kultury zapewniając dobre skomunikowanie głównej sali widowiskowej na 300 miejsc. Rozmiary i dobre proporcje tej sali zapewnią miastu solidne zaplecze dla dobrej oferty kulturalnej. W przemyślany sposób rozwiązano rozdział dróg widza, aktorów i obsługi sceny a nawet VIP-ów.
W zakresie energooszczędności i ekologii przewidziano wiele nowoczesnych rozwiązań technologicznych jak gruntowy wymiennik ciepła GWC, pompy ciepła, panele fotowoltaiczne, rekuperację, odzysk wody deszczowej (szara woda) i kilka innych.
Za niezwykle cenną Sąd konkursowy uznał pokazaną na rysunku zagospodarowania terenu sugestię kubaturowego domknięcia sąsiedniego kwartału, który po wykonaniu postulowanych wyburzeń będzie wizualnie "pootwierany" na amorficzną strukturę zapleczy i podwórek. Odtworzenie, a w właściwie dopełnienie struktury kwartałowej od strony przestrzeni, której teraz zostanie nadana ranga publicznej i to reprezentacyjnej wydaje się nie do przecenienia.
PRAZA architekci
praza.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
W potężnej prostopadłościennej ceglanej bryle zmieszczono kompletny zadany program funkcjonalno-użytkowy. Zabiegiem podziału fasady na strefy poziome ("piwnice"-"usługi"-"mieszkania") oraz sekcje pionowe (sugestia szczytów kilku kamienic) starano się uniknąć zdominowania kameralnej przestrzeni otoczenia i powtórzyć skalę historycznych budynków starówki.
Przeniesienie głównej sali widowiskowej na 300 osób na poziomy +1 i +2 pozwoliło na stworzenie osi kompozycyjnej w poziomach -1 i +/-0 łączącej wejście od strony rynku z zielonym pasażem biegnącym od strony zachodniej. Od tej też strony, w przestrzeni holu przy wejściu głównym zlokalizowano rzeźbiarskie, wachlarzowe schody przełamujące ortogonalną estetykę budynku.
Salę widowiskową zaprojektowano z właściwym rozdziałem dróg widza, aktorów i obsługi sceny.
Zapewniono oświetlenie naturalne wielu sal dużymi, kwadratowymi oknami.
W zakresie energoefektywności budynku przewidziano - poza opisaną wysoką izolacyjnością przegród z eliminacją mostków cieplnych - wiele innych rozwiązań technicznych jak panele fotowoltaiczne, kolektory słoneczne, rekuperację, czy odzysk wody deszczowej (szara woda).
Sąd konkursowy uznał za przesadny niczym nieograniczony wgląd do wnętrza budynku, w tym sal zajęć, przez kilkadziesiąt ogromnych okien (każde o wymiarze około 3x3m). Skala przeszkleń kłóci się też z podkreślaną w opisie ideą budynku pasywnego zwłaszcza, że znakomita większość okien znajduje się na fasadzie północnej.
Wątpliwośći Sądu budzi też odległa droga od wejścia głównego na poziomie -1 do sali widowiskowej, która znajduje się na poziomie +1 (i +2).