W Konkursie poszukiwano koncepcji plastyczno-przestrzennej dla ekspozycji stałej Muzeum Powstania Wielkopolskiego 1918-1919 w Poznaniu, która będzie najlepsza pod względem artystycznym i funkcjonalnym oraz programowym. Uczestnicy Konkursu zostali zaproszeni do składania prac uzwględniających zarówno scenariusz wystawy stałej i zasoby Muzeum, jak i uwarunkowania funkcjonalne i techniczne. Aranżacja wnętrz wystawienniczych oraz zastosowane środki przekazu miały w sposób innowacyjny, atrakcyjny i przystępny przedstawiać tematykę Powstania w szerokiej perspektywie historycznej. Bardzo ważne było nowatorskie podejście polegające na zapewnieniu przyszłym odbiorcom wystawy nie tylko medium do zapoznania z faktami, ale też możliwości odczucia klimatu prezentowanych historycznych zdarzeń. Organizator podkreślił, iż projekty konkursowe powinny w sposób optymalny łączyć aspekty użytkowe, estetyczne i merytoryczne wystawy. [AK]
W Konkursie zostały złożone 3 prace.
Materiały zostały opublikowane dzięki uprzejmości i za zgodą Uczestników Konkursu.
Trias AVI
trias.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
[...] w najwyższym stopniu jest zgodna z wytycznymi zawartymi w Scenariuszu Wystawy Stałej, wytycznymi narracyjnymi oraz założeniami programowymi do Scenariusza. Wyraźnie wyeksponowany jest w niej element współdziałania i społecznego zaangażowania niezbędnego do sukcesu w pracy i w walce. Praca nr 2 wyróżnia się przejrzystością przyjętych rozwiązań wystawienniczych, zasadnością ich doboru przy prezentacji kluczowych wydarzeń historycznych, czytelnością rozwiązań graficznych, właściwym podejściem do roli i sposobu wyeksponowania muzealiów oraz powściągliwością, która skutkuje między innymi umiarkowaniem w wykorzystaniu multimediów, które nie wychodzą" na plan pierwszy przed pozostałe rozwiązania wystawiennicze. Ta ostatnia cecha ma również bezpośrednie przełożenie na oczekiwane koszty utrzymania wystawy.
ART FM
artfm.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
[...] doceniona została śmiałość i oryginalność zaproponowanej wizji, podsumowanej hasłem „W nas płonie ogień wolności", skutkującej bardzo ciekawymi rozwiązaniami scenograficznymi. Jednocześnie dostrzeżono zbyt daleko idące w tej wizji odejście od wytycznych scenariuszowych, a wręcz ich przepracowanie. W pracy tej docenione zostały propozycje potraktowania konkretnych tematów, np. wozu Drzymały, zdobycia Ławicy, czy przedstawienie szerszego kontekstu dyplomatycznego, a także propozycje sposobu wykorzystania muzealiów. Doceniono też to, że wyraz estetyczny pracy nr 3 wyraźnie koresponduje z wyrazem architektonicznym i estetycznym budynku muzeum. Wątpliwości wzbudziła natomiast skala wykorzystania rozwiązań multimedialnych w porównaniu z rozwiązaniami wystawienniczymi o charakterze analogowym, w tym np. wykorzystanie kłopotliwych w eksploatacji ekranów parowych.
New Amsterdam
newamsterdam.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
[...] doceniono propozycję oparcia wystawy o motyw „drogi pomiędzy jasnymi i ciemniejszymi fragmentami historii Wielkopolski" i konsekwentne wykorzystanie motywu rozetki narodowej w jej języku graficznym. Przy czym dostrzeżono niezrozumiałe i niezgodne z wytycznymi scenariuszowymi podejście, w którym ,,momenty trudu, znoju codziennego życia, porażki umieszczone są niżej i pozostawione w ujęciu monochromatycznym".