Przedmiotem konkursu zorganizowanego przez Urząd Dzielnicy Białołęka m.st. Warszawy było wykonanie koncepcji budynku szkoły podstawowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zagospodarowaniem terenu, zlokalizowanego na Zielonej Białołęce przy ul. Siecznej. Projektowany obiekt miał składać się m.in. z 24 oddziałów dla uczniów w klasach I-VIII oraz 8 oddziałów specjalnych z zapleczami i salami terapeutycznymi. Proponowane rozwiązania miały też uwzględniać podział na funkcjonalne części:
Ważną wytyczną stanowiły standardy architektoniczne i funkcjonalne miasta, zgodnie z którymi budynki szkół podstawowych i zespołów szkolno-przedszkolnych należą do kategorii niskich i średniowysokich, z czego w miarę możliwości preferowane są budynki dwupoziomowe, niepodpiwniczone, a w przypadku małego terenu opracowania dopuszczalne są wyższe - trzy lub czteropoziomowe. Organizator oczekiwał też rozwiązań efektywnych energetycznie, nisko- lub zeroemisyjnych z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, a także zaplanowania placów zabaw i przestrzeni rekreacyjnych oraz terenów zielonych. [AK]
Maksymalny planowany koszt realizacji inwestycji - 80 000 000 zł brutto
Maksymalny planowany koszt wynagrodzenia projektanta (opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie niezbędnym do realizacji inwestycji oraz pełnienie nadzoru autorskiego) nie przekroczy kwoty 3 440 000 zł (równowartość 4,3% wartości robót budowlanych), z czego 10% należy przeznaczyć na nadzór autorski
Materiały zostały opublikowane dzięki uprzejmości i za zgodą Organizatora Konkursu.
JEMS Architekci
jems.pl
Fragment opisu autorskiego:
Nowy budynek szkoły - Miasteczko Dzieci, klasy - domki połączone czytelną siatką uliczek, placyków, gdzie każda z nich otwiera się widokowo na wypełnione zielenią dziedzińce. Tętniący życiem, nie tylko w godzinach lekcyjnych, ale także poza nimi, centro twórczy dom kultury dla uczniów i mieszkańców. Chcemy wyraźnie wydzielić tę cześć, która po godzinach lekcyjnych staje się zespołem pomieszczeń otwartych na potrzeby okolicznych mieszkańców. Ta wewnętrzna energia wprawia w delikatny ruch płaszczyzny
dachów, dając wnętrzom indywidualny, niepowtarzalny nastrój, odmienność oraz tworząc dodatkowo, w tym konkretnym otoczeniu nowych budynków mieszkalnych z płaskimi dachami, charakterystyczne i rozpoznawalne, delikatnie falujące, spokojne elewacje nowej szkoły. Ślad dawnych budynków ze spadzistymi dachami - zapowiedź czegoś nowego, nowa edukacja wśród drzew, wielonastrojowe wnętrza, widoki, zieleń wdzierająca się pomiędzy obrośnięte chmielem ściany.
Atelier Tektura
atelier-tektura.pl
Fragment opisu autorskiego:
Szkoła, a w szczególności szkoła podstawowa jako przestrzeń dla najmłodszych musi być miejscem wyjątkowym. To tam, spędzając znaczną część dnia, kształtuje się nowy człowiek, poznaje życie, uczy się i bawi. Przestrzeń, która go otacza ma bezpośredni wpływ na jego rozwój, samopoczucie i zdrowie. Aby budynek oświaty mógł sprostać zadaniom jakie mu wyznaczono, musi stać się tłem. Musi odsunąć na drugi plan swój wyraz i w pierwszej kolejności stać się miejscem dla uczniów, miejscem dającym poczucie bezpieczeństwa, logicznie działającym, wspierającym ich działania i pozostawiającym przestrzeń dla aktywności i rozwoju. Zaproponowany kształt nowego budynku szkoły przybrał organiczną, rozdrobnioną formę przy
jednoczesnym zachowaniu prostoty, logiki i czytelności. Formę, która poprzez intuicyjne podziały wynikające z funkcji wypełni się zielenią i zaoferuje różnorodne i atrakcyjne przestrzenie pełne słońca i nastroju. Tak zaprojektowany budynek będzie zachowywał się jak żywy organizm reagując na zmiany pór roku czy pogody.
MAMGUSTA Architekci
mamgusta.com
Fragment opisu autorskiego:
Architektura ma moc kształtowania nie tylko przestrzeni, ale i umysłów. Szkoła jest miejscem nauki. Powinna inspirować i stwarzać przestrzeń dla twórczości. Dobry projekt szkoły polega na stworzeniu przestrzeni edukacyjnej, która łączy funkcjonalność, dostępność oraz wspiera rozwój wszystkich dzieci bez względu na ich status społeczny, pochodzenie czy stopień niepełnosprawności. Współczesna szkoła to nie tylko przestrzeń do zdobywania wiedzy, ale także miejsce sprzyjające integracji i budowaniu relacji. Szkoła, która jest wielofunkcyjna, zapraszająca i otwarta na otoczenie. Szkoła, w której przestrzenie są wielopłaszczyznowe, elastyczne, umożliwiające współdziałanie w wymiarze lokalnej społeczności i jej wykorzystanie na różne cele. Odpowiadając na dzisiejsze wyzwania edukacyjne stworzyliśmy koncepcję kompleksu oświatowego, która w pełni odpowiada tym oczekiwaniom. Obiekt, który zapewnia komfort oraz inspirujące środowisko do odkrywania swojego potencjału w sposób dostosowany do różnorodnych potrzeb, a także sprzyja wspólnym aktywnościom, stając się miejscem rozwoju i współpracy.
Plus3-Architekci
plus3architekci.pl
Fragment opisu autorskiego:
W myśl idei współistnienia z zielonym otoczeniem, powstała koncepcja architektoniczna nowoczesnej eko-szkoły podstawowej. W czasach, gdy coraz więcej dzieci spędza większość dnia przed ekranami, a przestrzenie edukacyjne często przypominają bezduszne biurowce, postanowiliśmy stworzyć miejsce, które będzie żywą, inspirującą przestrzenią do nauki, rozwijania kreatywności i budowania relacji z naturą. Szkoła ta jest odpowiedzią na rosnące potrzeby społeczności lokalnych oraz globalne wyzwania związane z ochroną środowiska. Projekt łączy w sobie nowoczesne podejście do edukacji z głębokim szacunkiem dla przyrody. Instytucja ta nie jest wyłącznie budynkiem, ale raczej przestrzenią edukacyjną, która uczy poprzez doświadczenie – buduje świadomość ekologiczną i promuje zrównoważony styl życia.