Materiały zostały opublikowane dzięki uprzejmości i za zgodą Uczestników Konkursu.
Kozień Architekci
kozien.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Za lapidarną i wyrazistą koncepcję układu Centrum Obsługi Odwiedzających opartą o zasadę podziemnego rozwiązania wejścia i wyjścia z Muzeum. Projekt zachowuje historyczny wygląd budynku byłej rzeźni obozowej usuwając wtórne przebudowy. Trafne zestawienie obiektu istniejącego z projektowaną bryłą hotelu stanowią dla niego neutralne tło. Całość kompozycji oraz proponowany charakter architektury wytwarza nastrój spokoju i skupienia niezbędny w zespole muzealnym o takiej specyfice. Sposób rozwiązania wschodniej i zachodniej elewacji części hotelowej, oparty o rygorystyczny rytm otworów i kolumnad stanowi odpowiednie tło dla miejsca nie akcentując niepotrzebnie przeznaczenia funkcji hotelowej i zaplecza gospodarczego. Praca odznacza się wysokim poziomem warsztatu projektowego oraz trafnością charakteru tworzonej przestrzeni w pełni odpowiadającego jej funkcji. Sposób etapowania realizacji powinien zostać dopracowany w uzgodnieniu z inwestorem.
Uzasadnienie wyboru pracy:
Za dobrze przemyślany, zwarty układ nowo projektowanego kompleksuCentrum Obsługi Odwiedzających, który zapewnia jego sprawne funkcjonowanie (dojścia z parkingów, główny ciąg komunikacyjny, dostawy etc.). Wewnętrzne dziedzińce tworzą pożądany kameralny nastrój, choć ich skala może budzić wątpliwości ze względu na natężenie ruchu odwiedzających. Dobrze rozwiązano krótki tunel i powiązano wejścia doń z budynkiem byłej portierni. Praca prezentuje dobry poziom opracowania warsztatowego i czytelność prezentacji. Część funkcji niezbędnych w I etapie działania zespołu została rozmieszczona poza budynkiem byłej rzeźni i portierni.
Stelmach i Partnerzy
spba.com.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Za stworzenie enklawy w której przyroda i architektura nawzajem wspierają się. Centralnym obiektem kompozycji jest obiekt istniejący, który przeprojektowano w funkcjonalny sposób, a inne obiekty ukryto w formach przyrodniczych, co skutkuje dobrym wkomponowaniem w istniejący układ i ograniczeniem uciążliwości dla otoczenia. Hall główny trafnie umieszczono w środku istniejącego obiektu. Wątpliwość budzi jego monumentalizm i rozrzutność technologiczna. Również forma hallu nie wydaje się właściwa dla tego niezwykłego Muzeum. Praca narysowana dojrzale i czytelnie.
Atelier Loegler Architekci
loegler.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Za trafne opracowanie problemów drogi, unikające zarówno kolizji ruchu jak i tuneli. Droga do muzeum szerokimi platformami i powrót skrótem po przełamanej pochylni robią dobre wrażenie swoją elegancją. Jest to udana próba połączenia kompozycji krajobrazowej z architekturą dająca spójny i czytelny układ. Układ ten nie pozwala jednak na niezbędny wjazd na teren muzeum w rejonie wartowni i krematorium, a ewentualny most w tym miejscu zburzyłby czystość kompozycji. Kompozycję zamknięto w elipsę, która budzi wątpliwość, bowiem konkuruje z geometrią obozu, a w rejonie dawnej osady barakowej narusza historyczny układ. Projekt jest trudny do etapowania, bowiem budynki, ich podziemny hall, plac i droga powinny być zrealizowane jednocześnie.
PERBO-PROJEKT
perbo.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Za interesujące budowanie nastroju w drodze z Centrum Obsługi
Odwiedzających do Muzeum. System monumentalnych metalowych płyt w sposób wyrazisty uzmysławia ogrom zagłady w Auschwitz. Właściwie rozwiązano układ funkcjonalny COO. Wątpliwości zaś budzi w swej dosłowności biało-niebieska kolorystyka nawierzchni drogi dojścia do obozu.
A + U Przemysław Szymański
Uzasadnienie wyboru pracy:
Za szczególną wrażliwość w budowaniu nastroju miejsca i za poszukiwanie rozwiązania przestrzennego, które chce podkreślić dramatyzm i ostateczność otoczenia. Na uwagę zasługuje język graficzny, który potrafi nawiązać unikalny dialog z historią.