_nr 2010-001

Wyniki konkursu na koncepcję Centrum Obsługi Odwiedzających Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu

Informacje

Lokalizacja: Oświęcim
Województwo: Małopolskie
Organizator: Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu
Współorganizator: SARP Oddział Kraków
Tryb: Zamówienie z wolnej ręki
Rodzaj: Realizacyjny
Typ: Jednoetapowy
Data ogłoszenia konkursu: 03.03.2010
Data rejestracji uczestników: 24.03.2010
Data składania prac: 31.05.2010
Data ogłoszenia wyników: 16.07.2010

Sędziowie

_Przewodniczący:
  • Krzysztof Chwalibóg, OW SARP
_Sędzia referent:
  • Krzysztof Lenartowicz, SARP Oddział Kraków
_Członkowie sądu:
  • Marek Dunikowski, SARP Oddział Kraków
  • Piotr Gajewski, SARP Oddział Kraków
  • Andrzej Kacorzyk, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau
  • Jolanta Banaś-Maciaszczyk, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau
  • Maria Koczur, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau
_Sekretarz konkursu:
  • Katarzyna Tarchalska , SARP Oddział Kraków

Opis konkursu

Materiały zostały opublikowane dzięki uprzejmości i za zgodą Uczestników Konkursu. 

Wyniki konkursu

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

I nagroda 30 000 zł

Kozień Architekci
kozien.pl

Autorzy: Marek Kozień, Magdalena Kozień-Woźniak, Katarzyna Kozień-Kornecka; Współpraca: Katarzyna Basista, Dagmara Czaja, Marcin Gierbienis, Michał Rączka, Magdalena Habrat-Rączka, Jakub Kornecki, Małgorzata Walkosz

Uzasadnienie wyboru pracy:
Za lapidarną i wyrazistą koncepcję układu Centrum Obsługi Odwiedzających opartą o zasadę podziemnego rozwiązania wejścia i wyjścia z Muzeum. Projekt zachowuje historyczny wygląd budynku byłej rzeźni obozowej usuwając wtórne przebudowy. Trafne zestawienie obiektu istniejącego z projektowaną bryłą hotelu stanowią dla niego neutralne tło. Całość kompozycji oraz proponowany charakter architektury wytwarza nastrój spokoju i skupienia niezbędny w zespole muzealnym o takiej specyfice. Sposób rozwiązania wschodniej i zachodniej elewacji części hotelowej, oparty o rygorystyczny rytm otworów i kolumnad stanowi odpowiednie tło dla miejsca nie akcentując niepotrzebnie przeznaczenia funkcji hotelowej i zaplecza gospodarczego. Praca odznacza się wysokim poziomem warsztatu projektowego oraz trafnością charakteru tworzonej przestrzeni w pełni odpowiadającego jej funkcji. Sposób etapowania realizacji powinien zostać dopracowany w uzgodnieniu z inwestorem.

II nagroda 20 000 zł

Autorzy: Tomasz Marek, Piotr Adamczewski, Krzysztof Koziorowski

Uzasadnienie wyboru pracy:
Za dobrze przemyślany, zwarty układ nowo projektowanego kompleksuCentrum Obsługi Odwiedzających, który zapewnia jego sprawne funkcjonowanie (dojścia z parkingów, główny ciąg komunikacyjny, dostawy etc.). Wewnętrzne dziedzińce tworzą pożądany kameralny nastrój, choć ich skala może budzić wątpliwości ze względu na natężenie ruchu odwiedzających. Dobrze rozwiązano krótki tunel i powiązano wejścia doń z budynkiem byłej portierni. Praca prezentuje dobry poziom opracowania warsztatowego i czytelność prezentacji. Część funkcji niezbędnych w I etapie działania zespołu została rozmieszczona poza budynkiem byłej rzeźni i portierni.

III nagroda 15 000 zł

Stelmach i Partnerzy
spba.com.pl

Autorzy: Bolesław Stelmach; Współpraca: Marek Zarzeczny, Zbigniew Wypych, Rafał Szmigielski, Jacek Grudziński, Krzysztof Łopucki, Konrad Opasała, Michał Rakowski, Paulina Filas, Ryszard Siata

Uzasadnienie wyboru pracy:
Za stworzenie enklawy w której przyroda i architektura nawzajem wspierają się. Centralnym obiektem kompozycji jest obiekt istniejący, który przeprojektowano w funkcjonalny sposób, a inne obiekty ukryto w formach przyrodniczych, co skutkuje dobrym wkomponowaniem w istniejący układ i ograniczeniem uciążliwości dla otoczenia. Hall główny trafnie umieszczono w środku istniejącego obiektu. Wątpliwość budzi jego monumentalizm i rozrzutność technologiczna. Również forma hallu nie wydaje się właściwa dla tego niezwykłego Muzeum. Praca narysowana dojrzale i czytelnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Wyróżnienie równorzędne 5 000 zł

Atelier Loegler Architekci
loegler.pl

Autorzy: Romuald Loeger; Wspólpraca: Łukasz Ruda, Piotr Woliński, Bogdan Pszonak, Anna Pszonak, Rafał Kłos, Piotr Lutarewicz, Joanna Ostrowska, Karol Wiśniewski

Uzasadnienie wyboru pracy:
Za trafne opracowanie problemów drogi, unikające zarówno kolizji ruchu jak i tuneli. Droga do muzeum szerokimi platformami i powrót skrótem po przełamanej pochylni robią dobre wrażenie swoją elegancją. Jest to udana próba połączenia kompozycji krajobrazowej z architekturą dająca spójny i czytelny układ. Układ ten nie pozwala jednak na niezbędny wjazd na teren muzeum w rejonie wartowni i krematorium, a ewentualny most w tym miejscu zburzyłby czystość kompozycji. Kompozycję zamknięto w elipsę, która budzi wątpliwość, bowiem konkuruje z geometrią obozu, a w rejonie dawnej osady barakowej narusza historyczny układ. Projekt jest trudny do etapowania, bowiem budynki, ich podziemny hall, plac i droga powinny być zrealizowane jednocześnie.

Wyróżnienie równorzędne 5 000 zł

PERBO-PROJEKT
perbo.pl

Autorzy: Piotr Rudolf Łabowicz - Sajkiewicz, Andrzej Poznański

Uzasadnienie wyboru pracy:
Za interesujące budowanie nastroju w drodze z Centrum Obsługi
Odwiedzających do Muzeum. System monumentalnych metalowych płyt w sposób wyrazisty uzmysławia ogrom zagłady w Auschwitz. Właściwie rozwiązano układ funkcjonalny COO. Wątpliwości zaś budzi w swej dosłowności biało-niebieska kolorystyka nawierzchni drogi dojścia do obozu.

Wyróżnienie honorowe

A + U Przemysław Szymański

Uzasadnienie wyboru pracy:
Za szczególną wrażliwość w budowaniu nastroju miejsca i za poszukiwanie rozwiązania przestrzennego, które chce podkreślić dramatyzm i ostateczność otoczenia. Na uwagę zasługuje język graficzny, który potrafi nawiązać unikalny dialog z historią.

platforma ARCHIKONKURS istnieje dzięki wsparciu

Forbo
Strona internetowa Archikonkurs wykorzystuje pliki „cookies”. Użytkownik może zmienić warunki korzystania z plików "cookies" poprzez zmianę ustawień przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat przechowywania i wykorzystania plików "cookies" znajdują się w Polityce Prywatności