Przedmiotem konkursu zorganizowanego przez Teatr im. Stefana Żeromskiego we współpracy z SARP Oddział Kielce było opracowanie koncepcji planowanej przebudowy, rozbudowy i nadbudowy zabytkowego teatru, zlokalizowanego przy ul. Henryka Sienkiewicza 32 w Kielcach.
Należało zaproponować rozwiązania przewidujące etapowanie inwestycji.
Inwestycja została zrealizowana według zwycięskiego projektu pracowni WXCA, a obiekt oddano do użytkowania w 2024 r. Zrewitalizowany Teatr im. Stefana Żeromskiego został nominowany do Nagrody Roku SARP 2025 w kategorii Architektura przestrzeni dziedzictwa i otrzymał wyróżnienie. [AK]
W konkursie zostało złożonych 12 opracowań.
Materiały zostały opublikowane dzięki uprzejmości i za zgodą Organizatora Konkursu.
WXCA
wxca.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Za najbardziej atrakcyjne rozwiązania architektoniczne i technologiczne w zakresie funkcji oraz uzyskanych efektów przestrzennych z zachowaniem wytycznych konserwatorskich co do utrzymania klimatu teatru historycznego. Na szczególne podkreślenie zasługują bardzo dobre rozwiązania funkcjonalne, w tym strefy wejściowej, jej powiązanie z nową – małą sceną. Scena plenerowa na podwórzu daje szansę wykreowania nowej jakości przestrzeni teatralnej.
M-OST Małgorzata Zmysłowska, Patrycja Okuljar
m-ost.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Za atrakcyjne rozwiązania architektoniczne i technologiczne w zakresie funkcji orazuzyskanych efektów przestrzennych z zachowaniem wytycznych konserwatorskich co do utrzymania
klimatu teatru historycznego.Szczególnie należy podkreślić bardzo dobre rozwiązanie małej sali kameralnej w relacji do podwórka i przestrzeni recepcyjnych holi wejściowych. Interesujące jest włączenie przestrzeni podwórka i tarasów
w obszar przestrzeni sceniczno – teatralnych. Wątpliwości budzi brak odpowiednich powiązań komunikacyjnych poszczególnych funkcji.
PORT pracownia i studio architektury
portinfo.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Za właściwą odpowiedź na założenie niezależnego funkcjonowania dwóch scen - sceny dużej pozostawionej w istniejącym miejscu i sceny małej przewidzianej na dziedzińcu. Interesujące jest, kontrastowe dla historycznej zabudowy, wprowadzenie nowej kubatury małej sceny we współczesnej
formie - adekwatnej do nowoczesnych tendencji w technologii teatralnej, a właściwe umiarkowane nowe podpiwniczenie - bo urealniające technicznie i ekonomicznie planowaną inwestycję. Wątpliwości wzbudziły skromne rozmiary kubika tej sceny oraz techniczne możliwości powiązania jej ze sceną plenerową. Niewłaściwe z punktu widzenia odbioru pierzei wydaje się też przewymiarowanie (niezdefiniowanej materiałowo) wieży scenicznej, wypuszczonej powyżej 4m ponad istniejącą kalenicę
budynku głównego.
IFA Innowacyjna Firma Architektoniczna Kamil Domachowski
Uzasadnienie wyboru pracy:
Za czytelne i eleganckie podanie pracy, znamionujące dobry warsztat architektoniczny - kreujący odważne i w dużej mierze trafne podjęcie tematu nowej lokalizacji dużej sceny na ograniczonej posesji. Skutkuje to, pożądanym z konserwatorskiego punktu widzenia, utrzymaniem starej sali
w istniejącym kształcie oraz minimalizacją ingerencji w elewację frontową. Nie rozwiązano prawidłowo podstawowych dla funkcjonowania teatru zagadnień ruchu: dostaw technicznych (bezpośrednio z ulicy poprzez układ korytarzy i schodów) i widza (do kas i biura obsługi widowni z dostępem od podwórza).
PL STUDIO Patryk Żurawski, ctrl+n Agnieszka Łańko
Uzasadnienie wyboru pracy:
Za rzetelne podejście do pożądanego przez użytkownika programu użytkowego i prawidłowe dyspozycje powiązań funkcjonalnych - w danej lokalizacji przy wielorakich uwarunkowaniach. Wątpliwości budzą, w historycznej tkance miasta, odwołania w elewacjach i opisie do technicznej maszyny oraz ingerencja w substancję zabytkową oficyny wschodniej i widok pierzei ulicy zdominowaną w tym fragmencie przez wysoką wieżę sceniczną. Nie jest też wartością dodaną rozwiązanie hallu szatniowego dla dużej sceny w ciasnym, w zasadzie istniejącym kształcie.
Studio Projektowe i Wzorcownia Narada Wiesław Michałek