Materiały zostały opublikowane dzięki uprzejmności i za zgodą Uczestników Konkursu.
22ARCHITEKCI
22architekci.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Projekt trafnie definiuje skalę, znaczenie i styl nowego budynku na górnym dziedzińcu UW. Skromność i prostota, dyskretne użycie współczesnych form i materiałów z jednoczesnym szacunkiem dla historycznego kontekstu wydają się być optymalne dla tej trudnej lokalizacji. Dziedziniec, urządzony w sposób spójny stylistyczne z architekturą budynku, połączono z kampusem w sposób czytelny, ale z zachowaniem właściwej skali i funkcjonalności. Prostota, spójność i przejrzystość cechują również rozwiązania funkcjonalne. W przekonywujący sposób spełniono postulat funkcjonalnej elastyczności projektu. W tym kontekście wspomnieć należy o konieczności ponownego przeanalizowania sposobu wejścia do budynku z dolnego poziomu dziedzińca.
Projekt wyróżnia bezbłędne wypełnienie kryterium ekonomiki rozwiązań co umożliwi optymalizację kosztów użytkowania zrealizowanego obiektu.
Dagna Badowska, Stanisław Ignaciuk, Michał Kempiński, Anna Flak, Katarzyna Stępniak
Uzasadnienie wyboru pracy:
Projekt jest udaną próbą wprowadzenia nowego kodu przestrzennego do głównego kampusu Uniwersytetu Warszawskiego. Zwarta, zaprojektowana na planie kwadratu, „niezależnie od obrysu historycznej zabudowy” bryła podporządkowuje się osi dziedzińca wyznaczonej poprzez Pałac Tyszkiewiczów oraz zachowuje poprawne odległości od sąsiednich budynków. Przeniesienie rampy w północną część dziedzińca uwolniło przestrzeń po jego stronie południowej i pozwoliło na zorganizowanie głównego wejścia na poziomie dolnym od strony głównej osi kampusu. Wątpliwości budzi sposób spełnienia wytycznych konserwatorskich w przypadku geometrii dachu. Budynek zręcznie łączy oba poziomy dziedzińca poprzez wprowadzenie schodów zewnętrznych do środka budynku.
Karol Żurawski
karolzurawski.com
Uzasadnienie wyboru pracy:
Zlokalizowany we wschodniej części dziedzińca obiekt akceptuje istniejące rozwiązania komunikacyjne w jego wnętrzu i konsekwentnie strefuje jego przestrzeń. Poprzez wprowadzenie wysokiego podcienia i przylegającej do niego przestrzeni „open space” projekt stara się zacierać granice pomiędzy przestrzenią placu i wnętrzem budynku. Zastrzeżenia budzą odległości „Pawilonu" do budynków sąsiednichArchitektonicznie neutralna kolumnada otaczająca wnętrze budynku z trzech stron w połączeniu ze schodami terenowymi w przekonywujący sposób otwiera jego wnętrze w stronę południową, gdzie znajduje się główna oś Uniwersytetu.
GAB Piotr Grabowski Architekt
studiogab.net
Uzasadnienie wyboru pracy:
Projekt zwraca uwagę wyrazistą formą bramy łączącej dwa poziomy dziedzińca i ekspresyjnym użyciem ażurowego ceglanego muru. Przeniesienie rampy dla samochodów pozwala na pełną integrację budynku z górnym i dolnym poziomem dziedzińca. Ta integracja stanowi największą wartość projektu, jednak konsekwencją nadania budynkowi charakteru monumentalnej bramy jest niedostatek funkcjonalności i elastyczności rozwiązań.
NM architekci Tomasz Marciniewicz
nmarchitekci.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Wartością projektu jest spójność i logika konstrukcji budynku oraz umiejętne zestawienie we wnętrzu tradycyjnych i współczesnych materiałów budowlanych. Zaproponowane zagospodarowanie dziedzińca stanowi umiejętnie wykorzystanie historycznego założenia owalnego klombu do stworzenia kameralnych stref o różnych funkcjach, potrzebnych dla ożywienia tej części Kampusu. Nietrafione i niepasujące do otoczenia są owalne amfiteatralne "zielone schody", których geometria wydaje się wymuszona układem komunikacji kołowej.