_nr 2020-004

Konkurs architektoniczno-urbanistyczny na opracowanie koncepcji Krakowskiego Centrum Muzyki

Informacje

Lokalizacja: Kraków
Województwo: Małopolskie
Organizator: Agencja Rozwoju Miasta Krakowa
Współorganizator: SARP Oddział Kraków
Tryb: Zamówienie z wolnej ręki
Rodzaj: Realizacyjny
Typ: Dwuetapowy
Data ogłoszenia konkursu: 12.08.2020
Data rejestracji uczestników: 04.09.2020
Data składania prac: 16.10.2020
Data ogłoszenia wyników: 18.12.2020

Sędziowie

_Przewodniczący:
  • Krzysztof Kiendra, Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna
_Zastępca przewodniczącego:
  • Jacek Lenart, SARP Oddział Szczecin
_Sędzia referent:
  • Marcin Brataniec, SARP Oddział Kraków
_Członkowie sądu:
  • Jerzy Muzyk, II Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Zrównoważonego Rozwoju
  • Andrzej Bulanda, OW SARP
  • Tomasz Bobrowski, Główny Architekt Miasta Krakowa
  • Borysław Czarakcziew, Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna
  • Przemo Łukasik, przedstawiciel Zamawiającego
  • Jan Tomasz Adamus, dyr. Capella Cracoviensis
  • Piotr Chuchacz, MPOIA RP
_Sekretarz konkursu:
  • Marek Szeniawski, OW SARP
_Asystent sekretarza konkursu:
  • Benita Strzałka-Paleczny, SARP Oddział Kraków

Opis konkursu

Celem konkursu było uzyskanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej dla Krakowskiego Centrum Muzyki - "kompleksu, w którym zostaną wykorzystane najlepsze rozwiązania urbanistyczne, architektoniczne, akustyczne i funkcjonalne. Obiekt zapewni optymalne warunki pracy i aktywności artystycznej dla dwóch miejskich orkiestr – Capelli Cracoviensis i Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietty Cracovii – które nie mają własnych siedzib. Będzie to swoiste serce muzyczne Krakowa, miejsce rezonowania działalności artystycznej i programowej najważniejszych krakowskich zespołów muzycznych, ale także centrum edukacji muzycznej i praktyk artystycznych. [...] Budowa Centrum Muzyki na tej pierzei Błoń ma domykać pierścień ważnych obiektów użyteczności publicznej o charakterze monumentalnym".

Do złożenia opracowań studialnych zostało zaproszonych 42 uczestników. W I etapie konkursu złożono 25 opracowań. Do II etapu zaproszono 3 uczestników, z których wszystcy złożyli prace. W konkursie przyznano 3 nagrody oraz wyróżnienie honorowe dla pracy z etapu studialnego, którego autorzy nie zostali zaproszeni do II etapu konkursu. 

Materiały zostały opublikowane dzięki uprzejmości i za zgodą Organizatora Konkursu.

Wyniki konkursu

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

I nagroda 100 000 zł

BE DDJM Architekci
be-ddjm.com

Autorzy: autorzy: Jarosław Kutniowski, Marek Dunikowski, Aleksandra Dzienniak, Mateusz Dudek konsultacje: prof. Dietmar Eberle współpraca autorska: Aleksandra Śliwa, Natalia Burnagiel, Maksym Buta akustyka: Müller-BBM — prof. Karlheinz Müller, Dipl.-Ing. Petra Nies; instalacje: MK Janura; konstrukcja: GSBK

Uzasadnienie wyboru pracy:
Pierwszą nagrodę przyznano za wyrazistość formalną zwartego układu bryły projektowanego obiektu Krakowskiego Centrum Muzyki, ukształtowaną z zastosowaniem założeń opartych o klasykę wzorca tego typu budynku, zawierającego dobrze przemyślany układ współpracujących ze sobą elementów traktów funkcjonalnych budynku, co zarówno zapewnia jego sprawne funkcjonowanie, jak i daje znakomity potencjał możliwości etapowania przy jego realizacji.

więcej
Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

II nagroda 60 000 zł

Piuarch Srl, Inteoria Inga Olszańska
piuarch.it

Autorzy: Francesco Fresa, Germán Fuenmayor, Gino Garbellini, Monica Tricario, Inga Olszańska; współpraca: Alessandro Laner, Anna Zauli, Chiara Longoni, Elena Rizzi, Francesco Baldovini, Gianluca Iannotta, Jenny Spagnolatti, Marco Tescari, Paolo Nordi, Pietro Maccioni, Paweł Burdyl; akustyka: Müller-BBM GmbH — Jürgen Reinhold, Winfried Lachenmayr; konstrukcja: FVProgetti Srl — Filippo Valaperta, Sabina Franco; instalacje: ESA engineering Srl — Francesco Gori, Lucia Lambertucci, Martina Tomei koncepcja zieleni: Cornelius Gavril

Uzasadnienie wyboru pracy:
Drugą nagrodę przyznano za zaprojektowanie obiektu Krakowskiego Centrum Muzyki w formie niezwykle dynamicznie rozczłonkowanej, o nieregularnych kształtach, a jednorodnej przy tym bryły, przekrytej w całości, w sekwencjach poszczególnych segmentów, płaszczyznami dachów zielonych z zastosowaniem intensywnej roślinności, co definiuje — przy jednoczesnym wprowadzeniu mocno przeszklonych otwarć przestrzeni wewnętrznych komunikacji i hallu — silne powiązanie funkcji wewnętrznej budynku z otoczeniem parkowym.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

III nagroda 40 000 zł

Kozień Architekci
kozien.pl

Autorzy: Marek Kozień, Magdalena Kozień-Woźniak, Katarzyna Kozień-Kornecka; współpraca: Joanna Filipek, Jakub Dziewoński; architektura krajobrazu: Agata Zachariasz; akustyka: Tadeusz Kamisiński

Uzasadnienie wyboru pracy:
Trzecią nagrodę przyznano za zaprojektowanie monumentalnie ukształtowanego obiektu Krakowskiego Centrum Muzyki konstytuującego kompozycję urbanistyczną łączącą rozwiązania krajobrazowe z architekturą, gdzie część budynku przekryta zielonym dachem łączącym się z terenem stanowi forę przedłużenia łąki Błoń dając spójny i czytelny układ w przestrzeni, w tej skali.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Zaloguj się, aby mieć pełny dostęp do galerii.
Rejestracja jest darmowa i pomaga nam
udostępniać materiały bezpłatnie.

Wyróżnienie honorowe

Lahdelma & Mahlamäki, KXM
lma.fi, kxmgroup.pl

Autorzy: L&M: Rainer Mahlamäki, Katri Rönkä, Jukka Savolainen, Nina Vehviläinen, Amir H. Teymourtash; KXM: Klaudia Gołaszewska, Marek Grodzicki,Kinga Grzybowska, Michał Hondo; akustyka: Henrik Möller

Uzasadnienie wyboru pracy:
Wyróżnienie przyznano za oryginalną autorską wizję lokalizacji obiektu Krakowskiego Centrum Muzyki traktującą istniejące relikty fortu jako centralny element kompozycyjny założenia i pretekst do zdefiniowania lokalizacji obiektu w tym szczególnym miejscu dla Krakowa, jako będącej jednocześnie zwieńczeniem przestrzeń Błoń oraz zamknięciem obrzeżającej je osi ulicy 3-go Maja; praca przy tym przedstawia udaną próbę zintegrowania przewidywanego parkingu wielopoziomowego z obiektem KCM w jeden kompleks, wprowadzając dyskretną, zrównoważoną i prostą w wyrazie, acz wyrafinowaną architekturę stopioną z krajobrazem, tworzącą klimat odpowiadający współczesnemu obiektowi publicznemu tej rangi i funkcji.

platforma ARCHIKONKURS istnieje dzięki wsparciu

Forbo
Strona internetowa Archikonkurs wykorzystuje pliki „cookies”. Użytkownik może zmienić warunki korzystania z plików "cookies" poprzez zmianę ustawień przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat przechowywania i wykorzystania plików "cookies" znajdują się w Polityce Prywatności