Celem konkursu było uzyskanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej dla Krakowskiego Centrum Muzyki - "kompleksu, w którym zostaną wykorzystane najlepsze rozwiązania urbanistyczne, architektoniczne, akustyczne i funkcjonalne. Obiekt zapewni optymalne warunki pracy i aktywności artystycznej dla dwóch miejskich orkiestr – Capelli Cracoviensis i Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietty Cracovii – które nie mają własnych siedzib. Będzie to swoiste serce muzyczne Krakowa, miejsce rezonowania działalności artystycznej i programowej najważniejszych krakowskich zespołów muzycznych, ale także centrum edukacji muzycznej i praktyk artystycznych. [...] Budowa Centrum Muzyki na tej pierzei Błoń ma domykać pierścień ważnych obiektów użyteczności publicznej o charakterze monumentalnym".
Do złożenia opracowań studialnych zostało zaproszonych 42 uczestników. W I etapie konkursu złożono 25 opracowań. Do II etapu zaproszono 3 uczestników, z których wszystcy złożyli prace. W konkursie przyznano 3 nagrody oraz wyróżnienie honorowe dla pracy z etapu studialnego, którego autorzy nie zostali zaproszeni do II etapu konkursu.
Materiały zostały opublikowane dzięki uprzejmości i za zgodą Organizatora Konkursu.
BE DDJM Architekci
be-ddjm.com
Uzasadnienie wyboru pracy:
Pierwszą nagrodę przyznano za wyrazistość formalną zwartego układu bryły projektowanego obiektu Krakowskiego Centrum Muzyki, ukształtowaną z zastosowaniem założeń opartych o klasykę wzorca tego typu budynku, zawierającego dobrze przemyślany układ współpracujących ze sobą elementów traktów funkcjonalnych budynku, co zarówno zapewnia jego sprawne funkcjonowanie, jak i daje znakomity potencjał możliwości etapowania przy jego realizacji.
Piuarch Srl, Inteoria Inga Olszańska
piuarch.it
Uzasadnienie wyboru pracy:
Drugą nagrodę przyznano za zaprojektowanie obiektu Krakowskiego Centrum Muzyki w formie niezwykle dynamicznie rozczłonkowanej, o nieregularnych kształtach, a jednorodnej przy tym bryły, przekrytej w całości, w sekwencjach poszczególnych segmentów, płaszczyznami dachów zielonych z zastosowaniem intensywnej roślinności, co definiuje — przy jednoczesnym wprowadzeniu mocno przeszklonych otwarć przestrzeni wewnętrznych komunikacji i hallu — silne powiązanie funkcji wewnętrznej budynku z otoczeniem parkowym.
Kozień Architekci
kozien.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Trzecią nagrodę przyznano za zaprojektowanie monumentalnie ukształtowanego obiektu Krakowskiego Centrum Muzyki konstytuującego kompozycję urbanistyczną łączącą rozwiązania krajobrazowe z architekturą, gdzie część budynku przekryta zielonym dachem łączącym się z terenem stanowi forę przedłużenia łąki Błoń dając spójny i czytelny układ w przestrzeni, w tej skali.
Lahdelma & Mahlamäki, KXM
lma.fi, kxmgroup.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Wyróżnienie przyznano za oryginalną autorską wizję lokalizacji obiektu Krakowskiego Centrum Muzyki traktującą istniejące relikty fortu jako centralny element kompozycyjny założenia i pretekst do zdefiniowania lokalizacji obiektu w tym szczególnym miejscu dla Krakowa, jako będącej jednocześnie zwieńczeniem przestrzeń Błoń oraz zamknięciem obrzeżającej je osi ulicy 3-go Maja; praca przy tym przedstawia udaną próbę zintegrowania przewidywanego parkingu wielopoziomowego z obiektem KCM w jeden kompleks, wprowadzając dyskretną, zrównoważoną i prostą w wyrazie, acz wyrafinowaną architekturę stopioną z krajobrazem, tworzącą klimat odpowiadający współczesnemu obiektowi publicznemu tej rangi i funkcji.