_nr 2018-003

Konkurs urbanistyczno-architektoniczny na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej Centrum Muzyki i Parku Miejskiego w Krakowie

Informacje

Lokalizacja: Kraków
Województwo: Małopolskie
Organizator: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Gmina Miejska Kraków
Współorganizator: SARP Oddział Kraków
Tryb: Zamówienie z wolnej ręki
Rodzaj: Realizacyjny
Typ: Jednoetapowy
Data ogłoszenia konkursu: 07.08.2018
Data rejestracji uczestników: 03.09.2018
Data składania prac: 19.11.2018
Data ogłoszenia wyników: 03.12.2018

Sędziowie

_Przewodniczący:
  • Ewa Kuryłowicz, OW SARP
_Sędzia referent:
  • Magdalena Kozień-Woźniak, SARP Oddział Kraków
_Członkowie sądu:
  • Hu Qian, Chiny
  • Krzysztof Ingarden, SARP Oddział Kraków
  • Artur Jasiński, SARP Oddział Kraków
  • Piotr Chuchacz, MPOIA RP
  • Jacek Krupa, Marszałek Woj. Małopolskiego
  • Kazimierz Barczyk, Przewodniczący Komitetu Honorowego Budowy Centrum Muzyki w Krakowie
  • Janusz Marynowski, Sinfonia Varsovia
  • Bogdan Tosza, Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
  • Tomasz Bobrowski, Główny Architekt Miasta
  • Łukasz Pwalik, p.o. Miejskiego Architekta Krajobrazu
  • Jerzy Dybał, Sinfonietta Cracovia
_Sekretarz konkursu:
  • Rafał Zawisza, SARP Oddział Kraków
_Asystent sekretarza konkursu:
  • Joanna Bednarczyk, UMWM

Opis konkursu

W Konkursie złożono 9 opracowań. 

Wyniki konkursu

I nagroda 150 000 zł

SBS Engineering Group, 3TI Progetti Italia
sbs-engineeringgroup.com, 3tiprogetti.it

Autorzy: Maher Mater, Piotr Ehrenhalt, Anna Kowal, Kraków; Współpraca: Tomasz Giefert, Joanna Ryś, Dominika Strzałka, Anna Eckes, Michał Sajdek, Joanna Tomecka, Sebastian Machaj, Małgorzata Tujko; Akustyka: Octavio Inacio, Higini Arau

Uzasadnienie wyboru pracy:
I nagrodę w konkursie na projekt Centrum Muzyki w Krakowie otrzymuje praca nr 001 za koncepcję budynku w miejscu, które, wraz z parkiem, ma stać się nowym ogniskiem kultury, obecnie będąc lokalizacją zdominowaną przez zabudowę mieszkaniową. Idea przestrzenna opiera się tu na choreografii ruchu ludzi przybywających zarówno od strony miasta jak i wiślanych bulwarów, w sposób jednoznacznie wiążący rzekę, park i plac zaproponowany przy nowym rondzie. Przestrzeń publiczna placu wprowadza element miejskiej elegancji, tak charakterystyczny dla krakowskich miejskich enklaw.

więcej
II nagroda 75 000 zł

Métra et Associés
brigittemetra.com

Autorzy: Główny projektant: Metra et Associes – Brigitte Metra; Akustyk: Nagata Acoustics America Inc – Yasuhisa Toyota; Architekt krajobrazu: ID biuro projektów Stożek & Śnieżek

Uzasadnienie wyboru pracy:
Najsilniejszą stroną pracy jest przyjęcie dobrych rozwiązań dotyczących typologii, kształtu i proporcji sal koncertowych, realizujących założenia konkursowe. Rozwiązania w zakresie ich akustyki zostały najwyżej ocenione przez zespół ekspertów. Pozytywnie skomentowano także kompozycje obiektu 3 o skali odpowiadającej zastanemu kontekstowi przestrzennemu: cztery wyższe, oddzielne bryły o rzeźbiarskim charakterze, pozostawiają pomiędzy sobą wolne przestrzenie umożliwiające wglądy w stronę parku z budynków sąsiednich, znajdujących się po stronie północnej.

więcej
Wyróżnienie 25 000 zł

Konior Studio
koniorstudio.pl

Autorzy: Autor: Tomasz Konior; Współpraca: Dominik Koroś, Paweł Przeniosło, Wojciech Purski, Dominika Lorek, Dariusz Gajewski, Magdalena Jagoda, Kacper Krok, Monika Lipińska, Anna Adamiecka, Patrycja Lyszczyk, Borys Moryl; arch. kraj. Jarosław Papla; Akustyka: Yasuhisa Toyota; Konstrukcja: Marcin Karczmarczyk; Instalacje: Paweł Lisiak

Uzasadnienie wyboru pracy:
W pracy wyróżnić należy bardzo dobre – wzorcowe wręcz – rozwiązania funkcjonalne sal koncertowych i ich zaplecza. Najlepszy i najbardziej przemyślany spośród wszystkich prac układ komunikacyjny, zarówno z punktu widzenia muzyków, transportu instrumentów, organizacji dostaw jak i wzajemnej lokalizacji pomieszczeń. Akustyka sal nie budzi większych zastrzeżeń, obie oferują potencjalnie bardzo dobrą jakość akustyczną. Zastosowano w nich „pływające” balkony z trwale sprzężoną kubaturą, przy zachowaniu zasady sal pudełkowych („shoe box”). Wnętrza sal są bardzo efektowne, choć niepokoi formalne podobieństwo ich wystroju do Sali NOSPR. Najwięcej wątpliwości budzi ogólna dyspozycja funkcjonalno-przestrzenna oraz przytłaczająca, introwertyczna w swoim wyrazie architektura.

więcej
Wyróżnienie 25 000 zł

Plus3-Architekci
plus3architekci.pl

Autorzy: Autorzy: Katarzyna Głażewska, Krzysztof Bagiński, Katarzyna Najberg, Grażyna Woźniak-Głażewska, Jadwiga Trzeciakowska, Andrzej Kozielski; Współpraca: Dominika Muras, Magdalena Mularzuk, Patryk Rosiński, arch. kraj. Aleksandra Pietrzak; stud. arch. Aleksandra Duk, Karolina Upława, Wiktoria Stępień; Akustyka: Müller-BBM GmbH, Michael Pruefer, EwkAkustika Ewa Więckowska-Kosmala; Technologia akustyczna oraz elektroakustyka: Manufaktura Technologiczna, Maciej Łukaszewicz

Uzasadnienie wyboru pracy:
Jako największą zaletę pracy odnotować należy interesujące w skali rozrzeźbienie obiektu i dobre wpisanie go w otaczający teren parkowy. Dostępne dla wszystkich schody, pochylnie i zielone dachy powodują, że cały kompleks Centrum Muzyki oferuje mieszkańcom Krakowa atrakcyjną przestrzeń rekreacyjną o publicznym charakterze. Korzystne jest także rozbicie kubatury obiektu na niższy w skali cokół i wyższe, wystające z niego skrzynie sal koncertowych. Ciekawe formy architektoniczne, szczególnie w obrębie stref wejściowych i wnętrz sal koncertowych.

więcej
Wyróżnienie 25 000 zł

WXCA
wxca.pl

Autorzy: Architektura: Szczepan Wroński, Krzysztof Budzisz, Michał Lipiec, Krzysztof Moskała, Ewelina Szeląg, Kacper Karpiński, Beata Głaz, Paweł Wolanin, Piotr Zowada; Architektura krajobrazu: Maja Skibińska, Aleksandra Wiktorko, Krzysztof Herman; Akustyka, architektura: Aleksander Nowacki; Akustyka: Marc Quiquerez; Akustyka, technologia sceniczna: Piotr Kozłowski; Konstrukcja: Krzysztof Bielazik, Tomasz Korzeniewski; Wizualizacja: Sebastian Kochel.

Uzasadnienie wyboru pracy:
Klarowna dyspozycja funkcjonalno-przestrzenna. Wyraźny podział bryły na dwa komponenty: niższego, przeszklonego cokołu mieszczącego foyer i wyodrębnionych z niego ceramicznych brył sal koncertowych jest korzystny w skali, zarówno w relacji z otaczającą zabudową, jak i terenami zielonymi. Dobry układ funkcjonalny obiektu i prawidłowe strefowanie funkcji, z ocienionym foyer, przenikającym się z terenem parku. Architektura elegancka, przestrzenna, dobra w proporcjach, materiałach i w detalu. Jury odnotowało jednak niepokojące podobieństwo architektury obiektu do pracy, która wygrała rozstrzygnięty niedawno konkurs na Centrum Muzyki w Żelazowej Woli.

więcej

platforma ARCHIKONKURS istnieje dzięki wsparciu

Forbo
Strona internetowa Archikonkurs wykorzystuje pliki „cookies”. Użytkownik może zmienić warunki korzystania z plików "cookies" poprzez zmianę ustawień przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat przechowywania i wykorzystania plików "cookies" znajdują się w Polityce Prywatności