W konkursie na poidełko dla Warszawy poszukiwano najlepszej pod względem formy i funkcji koncepcji poidełka w przestrzeniach publicznych m.st. Warszawy jako elementu powtarzalnego.
Architekci oraz studenci architektury zostali zaproszeni do zaprezentowania swoich umiejętności, wiedzy oraz kreatywności w pracach konkursowych, które miały być podstawą do opracowania pełnej dokumentacji projektowej umożliwiającej realizację inwetsycji w poidełka jako powtarzalnych elementów malej architektury miejskiej.
Organizator konkursu wskazał na wykorzystanie hydrantów podziemnych do montażu kolumn poidełek. Uczestnicy konkursu mieli nie tylko opracować optymalne rozwiązania estetyczne, ale także zaproponować najlepsze rozwiązania techniczne umożliwiające bezpieczne i bezawaryjne użytkowanie również w kontekście umożliwienia dalszego korzystania z hydrantów przez służby gaśnicze. W zakresie kompozycji liczono na projekty, które wykazałyby się ambicją utworzenia z poidełek elementu rozpoznawczego Warszawy, symbolu miasta. [AK]
Do udziału w Konkursie zakwalifikowano 69 Uczestników. Złożono 21 opracowań.
Materiały zostały opublikowane dzięki uprzejmości i za zgodą Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m. st. Warszawy.
Paulina Lis-Meldner Design Studio
paulinalis.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Pierwsza nagroda została przyznana autorom za koncepcję poidełka inspirowanego widocznymi elementami systemu infiltracyjnego, ‘warszawskiego’, ujęcia wody - charakterystycznymi zielonymi wieżami zlokalizowanymi w korycie Wisły. Ich forma została podniesiona do rangi symbolu, dzięki czemu poidełka oprócz unikalnej, wyjątkowej estetyki, stają się punktem wyjścia do opowiedzenia pewnej historii.
22ARCHITEKCI
22architekci.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Autorzy przedstawili spójny i dopracowany system mebli miejskich pełniących funkcję poidełek. Jury doceniło jego minimalistyczny kształt i założenia, wybór eleganckiego w odbiorze materiału wraz z możliwością jego dopasowania do lokalnego kontekstu oraz dostosowanie projektu do zróżnicowanej grupy odbiorców - dorosłych, niepełnosprawnych i dzieci.
NM architekci Tomasz Marciniewicz, Jerzy Grochulski
nmarchitekci.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Projekt został nagrodzony za twórcze wkomponowanie symbolu Wisły w postaci charakterystycznego ‘pęknięcia’ w misie poidełka. Praca została oceniona przez Jury jako atrakcyjna, przestrzenna rzeźba o prawidłowych założeniach ergonomicznych. Doceniono również możliwość dostosowania materiału do kontekstu różnorodnych lokalizacji miejskich.
Zofia Roguska, Jakub Kawałkowski
Uzasadnienie wyboru pracy:
Jury doceniło lapidarną, uzasadnioną historycznie formę poidełka i potencjał wpisania się w objęte szczególną opieką z punktu widzenia konserwatorskiego, przestrzenie Warszawy. Rozwiązania materiałowe dobrze korespondują z tkanką miasta i istniejącym katalogiem mebli realizowanych w przestrzeni publicznej.
Zuzanna Bujacz-Jaworska
zuzannabujacz.com
Uzasadnienie wyboru pracy:
Praca została wyróżniona za lapidarną i szczerą formę zgodną z funkcją obiektu przy bardzo wysokich walorach projektowo-technicznych. Doceniono mechanizm spływania nadmiaru wody, ergonomię, dostępność oraz sprawne rozwiązanie kwestii montażowych i dostępu do hydrantu.
Michał Podgórczyk
podgorczyk.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Projekt wzbudził sympatię jury poprzez nawiązanie do wzornictwa kolejowego (stylistyka art deco, dobór materiałów i kolorystyka). Zaprojektowane poidełko wyróżnia się prostą i elegancką formą; mogłoby znakomicie wkomponować się we wnętrza związane z kolejnictwem (dworce, przystanki kolejowe).