Przedmiotem konkursu było opracowanie koncepcji studialnej dla obszaru Sródmieścia Warszawy ograniczonego ulicami Jasną, Złotą i Zgoda. W projektowanym zagospodarowaniu przestrzeni należało przedstawić również koncepcję mebla miejskiego w formie siedziska, który mógłby znaleźć zastosowanie także w innych miejskich lokalizacjach. [AK]
W Konkursie złożono 33 opracowania.
Materiały zostały opublikowane dzięki uprzejmności i za zgodą Organizatora Konkursu.
Wojciech Hryszkiewicz, Jakub Gondorowicz
Uzasadnienie wyboru pracy:
Nagrodę przyznano za najciekawszą propozycję funkcjonalno- przestrzenną, wynikającą z najtrafniejszej analizy uwarunkowań przekształcenia przestrzeni placu. Autorzy zinterpretowali ideę piękna, jako „porządek, zasadę, której podporządkowane są wszystkie elementy placu”. Jest to idea upatrująca piękna w logice i prostocie przestrzenno-funkcjonalnych przekształceń. Trafnie wskazano i przełożono artykulację urbanistyczno-architektoniczną dwie skale determinujące miejsce: „uśmiech Warszawy” i osi Pałacu Kultury oraz domów obudowujących przestrzeń placu. Przedstawiono lapidarną i piękną w swej prostocie formę przestrzenną, konsekwentnie wynikającą z powyższych założeń projektowych. Niesie ona jednak bogate możliwości użytkowania wieloelementowych – zmiennych przestrzeni placu. Tworzy czytelną przestrzeń istotną w obu wymienionych skalach, zgodnie z zasadą, że tylko to co wartościowe w skali kwartału będzie wartościowe w skali całej Warszawy.
Kacper Ludwiczak
kacperludwiczak.com
Uzasadnienie wyboru pracy:
Wyróżnienie przyznano za ciekawy i oryginalny mebel miejski o uniwersalnym charakterze i prostocie formy oraz elastyczności funkcjonalnej. Sposób zagospodarowania placu miejskiego niewielką ilością prostych form i oparcie głównych elementów kompozycji jak podwieszona ażurowa struktura zadaszenia oraz lokalizowane pod nią niewielkie, usługowe obiekty kubaturowe na dawnym przebiegu ulicy Zgoda buduje charakter placu jako wyrazistej publicznej przestrzeni śródmiejskiej. Za ciekawe rozwiązanie należy uznać pragmatyczne podejście do spraw związanych z zapewnieniem miejsc parkingowych na fragmencie placu jako czasowych w godzinach pracy Naczelnego Sądu Administracyjnego. Zastrzeżenia budzi brak zieleni na placu oraz sposób podwieszenia ażurowej struktury a także ograniczenie zaproponowanych rozwiązań tylko do części terenu opracowania
Wojciech Szydłowski, Konrad Brzykcy
Uzasadnienie wyboru pracy:
Wyróżnienie przyznano za zaproponowanie atrakcyjnego programu funkcjonalnego aktywującego przestrzeń publiczną placu oraz czytelne i konsekwentne rozmieszczenie elementów zagospodarowania realizujących ten program. Koncepcja jest bardzo wyrazista i zdecydowana co jednoznacznie definiuje tą przestrzeń miasta i traktuje całościowo obszar objęty konkursem. Elementy tworzące plac miejski z dużym wyczuciem zostały zestawione w swoistego rodzaju bloki/strefy funkcjonalne, które powiązano kompozycyjnie z otaczającymi plac budynkami a wspólnym mianownikiem jest dla nich wzór posadzki podkreślający homogeniczność placu i jego otoczenia. W pracy brak jest natomiast powiązań z przyległymi terenami publicznymi oraz zastrzeżenia budzi forma i funkcjonalność mebla miejskiego oraz niektóre aspekty techniczne jego konstrukcji.
Robert Witczak
Uzasadnienie wyboru pracy:
Wyróżnienie przyznano za trafną diagnozę niekorzystnych zmian przestrzeni Warszawy w ostatnich dekadach i bardzo ciekawą jej manifestację. Ideę piękna należy, według autorów, interpretować jako „przeżycie piękna wynikającego z harmonijnego połączenia świata natury i kultury”. Koncepcja zielonego skweru z „romantycznym ogrodem” jako przeciwieństwa przestrzeni miejskiej zredukowanej do jezdni i parkingów, wskazuje właściwą drogę przekształceń tkanki miejskiej. Zielony skwer ( wraz z propozycją alei ) jest pożądanym elementem w skali „uśmiechu Warszawy” jak i w skali sąsiednich domów. Sieć zielonych skwerów nanizanych na zielone aleje, z uspokojonym ruchem kołowym, podniosłaby jakość życia mieszkańców w skali kwartałów - domów jak i całego miasta. Zdziwienie, w tym kontekście, budzi odwrócenie najważniejszego mebla wnętrza urbanistycznego - obwiedniowej ławki od „romantycznego ogrodu”. Zmusiłoby to użytkowników do obcowania z jezdnią i samochodami a odwrócenia się plecami do trudno dostępnego ogrodu.
Łukasz Kaczmarek, Anna Klimczak, Ewa Plucińska
Uzasadnienie wyboru pracy:
Wyróżnienie przyznano za dużą wrażliwość na społeczny aspekt przy tworzeniu żywej przestrzeni miejskiej. Zaprojektowany modułowy system mebli z betonu jest nie tylko atrakcyjny estetycznie, ale również trafnie dopasowuje się do mnogości aktywności miejskich - zarówno tych indywidualnych, jak i grupowych. Brak całościowego opracowania obszaru projektowego uwzględniającego drugą stroną ulic Jasnej i Złotej oraz zdawkowe potraktowanie tematu nawierzchni czy nowych nasadzeń zieleni sprawia, że praca jest bardziej tymczasową interwencją, aniżeli trwałym zagospodarowaniem placu.
Grupa MAZaK, Zuzanna Banaś, Magdalena Budyta, Katarzyna Gębalska, Aleksandra Konstanciak
Uzasadnienie wyboru pracy:
Wyróżnienie przyznano za ideę wprowadzenia oazy zieleni w tkance śródmiejskiej oraz zestawienie jej z formalną bryłą mebla miejskiego. Na uwagę zasługuje ciekawa propozycja scenariuszowa użytkowania mebla jako elementu edukacyjnego i zarazem nośnika pamięci o nieistniejących już nazwach ulic i placów przy których ten mebel może być implementowany. Sama forma mebla i integralne zestawienie go z wzorem posadzki daje oryginalny i interesujący efekt kompozycyjny oraz możliwość różnorakiego użytkowania. Zastrzeżenia budzi brak w przedstawionej koncepcji powiązań czy ustosunkowania się do istniejącej zabudowy tworzącej ściany przestrzeni miejskiej objętej zakresem opracowania oraz podporządkowanie funkcji i formy placu komunikacji kołowej przez co stwarza to wrażenie izolacji od innych przestrzeni miejskich
Patryk Gwiazda
Uzasadnienie wyboru pracy:
Wyróżnienie przyznano za wrażliwe i trafne przełożenia historii miejsca na nowoczesny i atrakcyjny plac miejski. Przy pomocy ograniczonej palety środków - rytmicznych nasadzeń zieleni, rysunku posadzki oraz wodnej dominanty - uzyskano prostą, stonowaną i dobrze skomponowaną przestrzeń.