W konkursie na wykonanie koncepcji funkcjonalno-przestrzennej Placu Centralnego w Warszawie poszukiwano propozycji urbanistyczno-architektoniczno-krajobrazowych najlepszych pod każdym względem: programowym, przestrzennym, funkcjonalnym i architektonicznym.
Architekci i studenci architektury zostali zaproszeni do zaprezentowania swoich umiejętności, kreatywności i wiedzy w pracach konkursowych przedstawiających rozwiązania dla przestrzeni publicznej Placu Centralnego. Projekty konkursowe musiały uwzględniać ogólnopolski, regionalny i lokalny wymiar obiektu jako miejsca atrakcyjnego dla różnorodnych form użytkowania: od zwykłego przejścia, przez indywidualne spędzanie czasu, aż po imprezy masowe. Ważnym elementem koncepcji było wypracowanie odpowiednich rozwiązań dla relacji pomiędzy dogodnymi warunkami użytkowania, a uwzględnieniem dziedzictwa historycznego lokalizacji. Organizator konkursu przeprowadził też konsultacje społeczne, w wyniku których wskazano na opinię wielu mieszkańców, że Plac Centralny również nie powinien być pozbawiony zieleni.
Organizator wyłonił kilka prac konkursowych, które otrzymały nagrody równorzędne. Projekt do realizacji został wskazany spośród wyłonionych z uwzględnieniem wyników dyskusji publicznej, która poprzedziła negocjacje. [AK]
Materiały zostały opublikowane dzięki uprzejmości i za zgodą Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m. st. Warszawy.
Antoni Domicz
Opinia: Podstawowym elementem projektu jest tafla wody. Operowanie wodą i parą wodną daje możliwość różnorodnego funkcjonowania placu, poprawia mikroklimat i skupia różne grupy użytkowników. Projekt w szlachetny sposób odnosi się do historii miejsca pokazując w rysunku posadzki układ dawnej zabudowy. Plac zaprojektowano jako reprezentacyjną otwartą przestrzeń dla masowych wydarzeń. Zaproponowane zmienne układy wodno-mgielne oraz sposób wprowadzenia zieleni sprzyjają korzystaniu z placu także jako z miejsca codziennych aktywności.
więcej
Jan Heymer, Katarzyna Strzelecka-Paciorek, Jerzy Heymer, Paweł Paciorek
Opinia: Dotychczasowy monumentalizm placu został zrównoważony poprzez asymetryczną propozycję rozwiązania placu ukierunkowanego na funkcje obiektów kultury oraz zastosowanie zieleni. Przestrzeń placu ukształtowano w oparciu o czytelne powiązania między istniejącymi i projektowanymi elementami jego zagospodarowania i otoczenia na różnych wysokościach. Wydzielenie przestrzeni przed Pałacem przez wyrazistą, czerwoną linię umożliwia wprowadzenie platformy miejskich aktywności. W linię tę wpisano trybunę, jednocześnie zaznaczając w posadzce placu jej dawną lokalizację. Wprowadzenie geometrycznego bloku zieleni nadaje placowi czytelne ramy jeszcze przed finalną realizacją południowej pierzei.
więcej
Filip Kurasz, Jakub Figiel
Opinia: Projekt wprowadza w przestrzeni placu drzewa w swobodnym układzie oraz zagłębioną soczewkowo powierzchni stanowiącej naturalną widownię. Układ zieleni podkreśla osiowość założenia PKiN bez wprowadzania zbędnej symetrii. Zmienna ekstensywność układu drzew umożliwia różne sposoby funkcjonowania placu.
więcej
Marta Dąbrowska, Anna Okoń
Opinia: W pracy w zdecydowany sposób plac podzielono na dwie strefy na różnych poziomach przy podkreśleniu granicy za pomocą nowej architektury. Autorzy projektu w subtelny sposób nawiązali do historii miejsca poprzez układ umieszczonych w posadzce świateł. Trybuna została potraktowana jak muzealny eksponat wyjęty z kontekstu i przeniesiony do wnętrza podziemnego muzeum.
więcej
Zygmunt Borawski, Srdjan Zlokapa, Martin Marker Larsen
zygmuntborawski.com, a-a-collective.com
Opinia: Praca wydobywa różnorodne warstwy historii i kontekst dawnej Warszawy poprzez wpisanie w posadzkę utwardzonej nawierzchni dawnych ulic i zielonych kwartałów. Koncepcja placu oparta jest na całościowo potraktowanej, jednorodnej przestrzeni. Przedstawiono różnorodne scenariusze funkcjonowania od sformalizowanych do spontanicznych, od grupowych do indywidualnych. Projekt podejmuje temat pustki sposobu użytkowania placu i niezagospodarowanej przestrzeni, która uzyskuje charakter przestrzeni sprzyjającej różnym formom przebywania w niej. Zamiast dodawać odejmuje. Operuje innym językiem przestrzennym. Z koncepcją przestrzenną koresponduje idea natury łączącej warstwy historyczne. Pozostałości historyczne (w tym trybuna) potraktowano jak relikty w wyjątkowy sposób redefiniując ich znaczenie .
więcej