Przedmiotem konkursu organizowanego przez Muzeum Narodowe w Poznaniu było opracowanie koncepcji aranżacji wybranych przestrzeni jednego z jego oddziałów - Muzeum Etnograficznego, a docelowo Muzeum Kultur Świata, zlokalizowanego przy ul. Grobla 25. Dodatkowo uczestnicy mieli złożyć projekt znaku graficznego, sygnetu identyfikującego Muzeum Etnograficzne. Przestrzenie podlegające projektom konkursowym uwzględniały dwie wystawy i pomieszczenia o zastosowaniu innym niż wystawiennicze.
Wystawy Kreacje i Exotica są pomyślane jako stały element Muzeum Kultur Świata, z premierą przewidzianą na drugie półfrocze 2025 r. Kreacje według scenariusza Iwony Rosińskiej planowo zaprezentuje:
W skład wystawy Exotica według scenariusza Urszuli Baszczyńskiej-Gosz i Joanny Minksztym planowo wejdą reprezentacje najciekawszych kolekcji „pozaeuropejskich” pozyskanych w trakcie naukowych wypraw i badań terenowych (siegających lat 20.), w tym obiekty z Papui Zachodniej, Afryki, Indii, Afganistanu, Peru i nie tylko. Wszystkie pomieszczenia przewidziane w konkursie jako przestrzeń wystawiennicza zostały zrelizowane według projektu wykonawczego Michnowicz Straszewski Architekci.
Przestrzenie pozawystawiennicze wskazane przez Organizatora konkursu jako elementy podelgające koncepcjom to sala eventowa, holl, klatka schodowa i wybrane poomieszczenia biurowe. [AK]
Maksymalny planowany koszt realizacji inwestycji - 2 000 000 zł brutto
Maksymalny planowany koszt wynagrodzenia projektanta - 184 000 zł brutto
W konkursie złożono 4 prace.
Materiały zostały opublikowane dzięki uprzejmości i za zgodą Uczestników Konkursu.
Koza Nostra Studio
kozanostrastudio.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Praca w największym stopniu realizuje wytyczne zamawiającego uwzględniając szczególnie dbałość o efekt immersyjności. Zastosowane materiały w naturalny sposób współgrają z prezentowanymi obiektami i podkreślają ich charakter. Sąd wysoko ocenił śmiałość oraz innowacyjność projektu i proponowanych niestandardowych rozwiązań (m.in.: wykorzystanie sufitu jako elementu wystawy). Poszczególne elementy aranżacji pomieszczeń o różnorodnej funkcjonalności oraz sposób prezentowania obiektów, wzajemnie się przenikają, tworząc spójną wizję i budując narrację całej przestrzeni. Aranżacja ta dobrze wpisuje się w parkowe otoczenie muzeum oraz koresponduje z architekturą budynku.
Matosek/Niezgoda Studio
matosekniezgoda.pl
Uzasadnienie wyboru pracy:
Praca w opinii sądu nie do końca realizuje wytyczne kuratorów, a w przypadku wystawy Kreacje, znacznie odbiega od założeń kuratorki. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku projektu holu. Sąd konkursowy docenił dopracowanie szczegółów koncepcji, tak w zakresie projektów poszczególnych ekspozytorów jak i aranżacji całej przestrzeni. Klasyczne potraktowanie przestrzeni wystawienniczej wpisuje się w architekturę budynku jednakże w zbyt małym stopniu współgra z charakterem i specyfiką prezentowanych obiektów etnograficznych. W projekcie dominuje myślenie zakorzenione w tradycyjnych aranżacjach muzealnych, które przeważa nad innowacyjnością. Sąd wysoko ocenił przedstawienie szczegółowego kosztorysu.
Michał Fronk Architekt
Uzasadnienie wyboru pracy:
Praca nie jest w pełni zgodna z wytycznymi Zamawiającego. W przedstawionej koncepcji brak miejsca na prezentację obiektów z załączonej listy. Moduły złożone z kubików uniemożliwiają ekspozycję obiektów o różnorodnych wymiarach i kształtach. Dominująca geometryzacja form i nieprzyjazna, zbyt ciemna kolorystyka konkuruje z eksponatami i może działać przytłaczająco na widza. Projekt swoją nowoczesną formą mógłby sprawdzić się przy wystawie czasowej lub w muzeum dla dzieci. Wydzielanie mniejszych przestrzeni przez zestawienie modułów i ścianek ogranicza dostępność ekspozycji. Geometryczna i nowoczesna forma nie współgra z klasycystyczną architekturą budynku oraz parkowym otoczeniem.