_nr 2025-011

Wyniki konkursu Raciborska 44 - na koncepcję rozbudowy kampusu Akademii Sztuk Pięknych na rzecz sztuki i dizajnu w Katowicach

Informacje

Lokalizacja: Katowice
Województwo: Śląskie
Organizator: Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach
Współorganizator: SARP Oddział Katowice
Tryb: Zamówienie z wolnej ręki
Rodzaj: Realizacyjny
Typ: Jednoetapowy
Data ogłoszenia konkursu: 26.03.2025
Data rejestracji uczestników: 16.04.2025
Data składania prac: 02.07.2025
Data ogłoszenia wyników: 11.07.2025

Sędziowie

_Przewodniczący:
  • Przemo Łukasik, SARP Oddział Katowice
_Sędzia referent:
  • Hubert Wąsek, SARP Oddział Katowice
_Członkowie sądu:
  • Andrzej Duda, SARP Oddział Katowice
  • Marlena Wolnik, SARP Oddział Katowice
  • Grzegorz Hańderek, ASP Katowice
  • Lesław Tetla, ASP Katowice
  • Bartłomiej Nawrocki, ASP Katowice
  • Anna Cichoń, ASP Katowice
_Sekretarz konkursu:
  • Paulina Nagel, SARP Oddział Katowice

Opis konkursu

Przedmiotem konkursu współorganizowanego przez Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach i SARP Oddział Katowice było pracowanie koncepcji przebudowy infrastruktury dydaktycznej kampusu ASP, zlokalizowanego przy ul. Raciborskiej 44. Należało zaprojektować rozwiązania dla budowy nowego budynku oraz zagospodarowania terenu z niezbędną infrastrukturą techniczną i komunikacyjną.  [AK]

Maksymalny planowany koszt realizacji inwestycji - 37 070 000 zł netto
Maksymalny planowany koszt wynagrodzenia projektanta - 2 322 380 zł netto

Materiały zostały udostępnione dzięki uprzejmości i za zgodą Uczestników Konkursu. 

Wyniki konkursu

I nagroda 60 000 zł

BDR Architekci
bdr-architekci.pl

Autorzy: Konrad Basan, Paweł Dadok, Maria Roj

Uzasadnienie wyboru pracy:
Projekt z niezwykłą precyzją i wyrafinowaniem odpowiada na złożone wyzwanie architektoniczne, jakim jest budynek dla współczesnej edukacji artystycznej. Praca stanowi nie tylko inteligentną interpretację miejsca i kontekstu, ale przede wszystkim manifestuje, głębokie zrozumienie dla istoty twórczego procesu. Katowice, to miasto bogate w dziedzictwo poprzemysłowe, ale i w przykłady architektury modernistycznej. „Budynek maszyna”, forma, która wynika wprost z funkcji, co wewnątrz, to na zewnątrz, pogarda dla grzesznego, zbędnego detalu, to cechy tego okresu, architektury Bauhausu, międzywojnia, ale to również cechy nowego budynku Akademii Sztuk Pięknych. Sztuka powstaje, kiedy wyobraźnia artysty połączy się z narzędziem, którym tworzy. Jak biały blejtram, czeka na pierwsze maźnięcia pędzlem, jak biały blok marmuru czekający na pierwsze uderzenie dłuta i młotka, tak otwarta przestrzeń czeka na zmieniające się scenariusze i aktywności, uczelnianego, artystycznego żywiołu.Dwie ściany, a może bardziej dwie przypory, na których rozpięto stalowe belki, jak suwnice, a na nich prefabrykowane stropy. Żadnego pośredniego podparcia. Otwarty plan, uwalniający całkowicie potencjał przestrzeni, jak „tabula rasa”, prowokować ma do twórczego myślenia i twórczych interwencji. W tej modernistycznej opowieści o maszynie do pracy twórczej, wiele jest śląskiego charakteru, przedsiębiorczości i śląskiego pragmatyzmu. Budynek niczym wielopoziomowe atelier, a może warsztat, czy wręcz fabryka sztuki, wypełnić ma twórczość, jak kiedyś wypełniały dawne hale fabryczne, różnego rodzaju technologie i urządzenia. 

więcej
II nagroda równorzędna 30 000 zł

ANALOG Sp. z o.o., Szelest pracownia krajobrazu
analog-architecture.com, szelestpracownia.pl

Autorzy: Piotr Śmierzewski, Michał Czeszejko, Rafał Taracha, Jacek Moczała, Wojciech Słupczyński, Michał Mirosławski, Martyna Kuberska; Zieleń: Aleksandra Wiktorko-Rakoczy, Maja Skibińska (Pracownia Szelest)

Uzasadnienie wyboru pracy:
Za klarowny i prosty układ funkcjonalno-przestrzenny oparty na wyraźnie zdefiniowanej przestrzeni obsługującej - zapisanej w postaci rdzenia instalacyjno-komunikacyjnego oraz przestrzeni obsługiwanej - w układzie litery C, podatnej na możliwość różnorodnego podziału zgodnie z potrzebami inwestora. Dzięki temu uzyskano elastyczną strukturę otwartą na kreatywność użytkowników, co stanowi bardzo istotny aspekt działania Akademii Sztuk Pięknych. Dodatkowym walorem dostrzeżonym przez jury jest włączenie w pełne funkcjonowanie budynku kondygnacji podziemnej, która poprzez otwarcia w posadzce parteru otrzymuje naturalne doświetlenie i możliwość wglądu z poziomu ulicy. Autorzy pracy otrzymują również nagrodę za przeprowadzenie umiejętnego dialogu zaprojektowanego budynku z otaczającym kontekstem architektonicznym, bogatym zarówno w obiekty przedwojennego modernizmu jak i współczesne realizacje.

II nagroda równorzędna 30 000 zł

Sonia Manssour Stawiarska

Uzasadnienie wyboru pracy:
Za propozycję ciekawej przestrzeni półpublicznej parteru uzyskanej pomimo trudnych warunków lokalizacyjnych inwestycji. Za bardzo duży walor pracy jury uznało wytworzenie swoistej "bramy uczelni" w postaci wyraźnie zdefiniowanej przestrzeni wejściowej w narożniku budynku, która płynnie kontynuowana jest na poziomie I kondygnacji - zarówno we wnętrzu jak i w strefie zewnętrznej, przylegającej do budynku. Zaproponowany układ funkcjonalny pozostałych kondygnacji bardzo dobrze opowiada na postawione wytyczne programowe, poprzez centralnie zlokalizowany trzon komunikacji pionowej, instalacji i toalet oraz otwartą z trzech stron przestrzeń pracowni z laboratoriami. Jury doceniło również bezpretensjonalny i neutralny charakter "pikselowej” elewacji dobrze wpisujący się w rytmiczne ukształtowanie fasad sąsiadującej zabudowy mieszkaniowej.

Wyróżnienie honorowe

Chmielewski + Partners Architects and Experts
chrarch.com

Autorzy: Kamil Chmielewski, Bartosz Gawlik,m Adam Dziedzic, Katarzyna Milewska, Jakub Gadamski, Cezary Kostecki

Uzasadnienie wyboru pracy:
Za udaną próbę wprowadzenia nowych materiałów, lekkości i zieleni w kwartał okolicznej zabudowy. Znalezienie odpowiedzi na historyczny kontekst urbanistyczny, która miałaby szansę na wniesienie nowej jakości. Na zainspirowanie pozytywnych zmian w istniejącej tkance miasta oraz w kompleksie uczelnianych budynków.

więcej
Wyróżnienie honorowe

KWK Promes
kwkpromes.pl

Autorzy: Robert Konieczny, Dorota Skóra, Michał Lisiński, Adriana Łukowska, Karolina Grzesista, Alexander Gniazdowski, Elżbieta Siwiec; Konstrukcje: Andrzej Winkler

Uzasadnienie wyboru pracy:
Za twórczy sposób potraktowania elewacji budynku i sposób powiązania jej struktury z funkcją budynku. Przyjęty nadzwyczajny podział elementów fasady, płynnie zmieniający się jego rytm, swoją fragmentacją dopasowujący się do wymogów funkcjonalnych poszczególnych ścian perfekcyjnie współgra ze skalą i tektoniką otoczenia – ulicy. Prezentowane rozwiązanie realizuje w błyskotliwy sposób klasyczną zasadę architektury polegającą na utrzymaniu jedności formalnej całości z wymogami rozbieżności funkcjonalnej poszczególnych części dzieła. Budynek jest wyrazisty, ekspresyjny, mocny i przekonujący.

Wyróżnienia honorowe

Nizio Design International
nizio.com.pl

Autorzy: Mirosław Nizio, Bartłomiej Terlikowski, Natalia Amrozińska, Marta Miszczak, Andrzej Sandel

Uzasadnienie wyboru pracy:
Za udane kształtowanie formy budynku poprzez wnikliwe poszukiwania zapewnienia jak najlepszego dostępu naturalnego światła słonecznego do każdego z pomieszczeń. Bryła będąca wynikiem tych analiz, odpowiednim wyważeniem swego ciężaru i lekkości, oddaje powagę oraz otwartość instytucji jaką jest Szkoła Wyższa.

Wyróżnienie honorowe

Projekt Plus Architekci
projektplusarchitekci.pl

Autorzy: Tomasz Borkowski, Grzegorz Tkacz, Weronika Seichter, Agnieszka Adamczyk, Piotr Łukasik, Małgorzata Jarzyna

Uzasadnienie wyboru pracy:
Za wyjątkowe podejście do ukształtowania strefy wejściowej. Za konsekwentną a zarazem odważną wizję przestrzeni placu przed budynkiem – który nie tylko nadaje obiektowi odpowiednią rangę, ale także łączy nowoprojektowany gmach z istniejącym budynkiem ASP prowadząc z nim swoisty dialog. Autorzy wykroczyli myśleniem poza granice działki projektując plac jako przestrzeń wspólną, integrującą, o silnym wyrazie symbolicznym i funkcjonalnym. Dzięki temu nadali jej nową jakość i podkreślili urbanistyczne relacje pomiędzy budynkami.
Doceniono także decyzje projektowe rozwiązań samej bryły. Uwolniony parter daje wrażenie, jakby budynek unosił się nad ziemią, lewitował ponad przepływającym pod nim placem. Jednocześnie poprzez swoją otwartość i możliwość wglądu na niższy poziom, tworzy dynamiczną, wielowarstwową przestrzeń, która zaprasza do interakcji i zachęca do eksploracji. Uzyskano dzięki temu nie tylko rozwiązanie funkcjonalne, ale również symboliczne – otwarcie budynku na otoczenie, na użytkownika, na świat sztuki. Klarowność i funkcjonalność rozwiązań projektowych, logiczna i przejrzysta organizacja przestrzeni a także umiejętne wykorzystanie światła naturalnego dopełniły wysokiej oceny projektu.

platforma ARCHIKONKURS istnieje dzięki wsparciu

Forbo
Strona internetowa Archikonkurs wykorzystuje pliki „cookies”. Użytkownik może zmienić warunki korzystania z plików "cookies" poprzez zmianę ustawień przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat przechowywania i wykorzystania plików "cookies" znajdują się w Polityce Prywatności